Mobiliteit en bereikbaarheid | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
|---|---|---|---|---|---|
Baten | 1.592 | 1.113 | 962 | 953 | 953 |
Lasten | 16.928 | 18.149 | 17.335 | 17.375 | 17.274 |
Saldo van lasten en baten | -15.336 | -17.036 | -16.373 | -16.422 | -16.321 |
Bedragen x € 1.000 | |||||
Toelichting baten en lasten per onderdeel
De baten en lasten van het programma Mobiliteit en bereikbaarheid bedragen voor 2026 respectievelijk € 1.113.000 en € 18.149.000.
De baten bestaan met name uit:
- Vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen
- Verhuur van reclameborden
- Legesopbrengsten voor parkeerontheffingen
- Abonnementsgelden voor parkeergarage Damplein
- Retributies en huuropbrengsten van de passantenhaven
De lasten bestaan met name uit:
- Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer
- Beheer, onderhoud en afschrijving van o.a.:
- Wegen
- Openbare verlichting
- Verkeersregelinstallaties
- Ligplaatsenhaven
- Openbaar vervoer
- Onderhoud en beheer van parkeervoorzieningen
- Energielasten passantenhaven
Ontwikkeling begrotingssaldi
Mobiliteit en bereikbaarheid | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2025 | -14.462 | -14.363 | -14.616 | -14.578 |
Wijzigingen tot 1e Turap 2025 | -300 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2026 - 2029 | -1.020 | -855 | -725 | -675 |
Startpositie meerjarenbegroting 2026 - 2029 | -15.782 | -15.218 | -15.341 | -15.254 |
Exogene en autonome ontwikkelingen | -560 | -100 | 0 | 0 |
CID Binckhorst Velostrada en Leefbaarheid | -110 | 0 | 0 | 0 |
Samenwerkingsagenda rondom gebiedszone N14 - Mall | -200 | -100 | 0 | 0 |
Ondergrondse hoogspanningskabels | -250 | 0 | 0 | 0 |
Loon- en prijsontwikkeling | -238 | -244 | -244 | -244 |
Doorlichting begroting | 105 | 40 | 44 | 44 |
Financieel technische mutaties | -561 | -851 | -881 | -867 |
Saldo meerjarenbegroting 2026 - 2029 | -17.036 | -16.373 | -16.422 | -16.321 |
Bedragen x € 1.000 | ||||
Toelichting specifieke financiële mutaties
Exogene en autonome ontwikkelingen |
|---|
CID Binckhorst Velostrada en Leefbaarheid |
Het project CID Binckhorst loopt door in 2026. Het projectbesluit, wat de start zal zijn voor de uitvoeringsfase wordt in 2027 verwacht. Om te komen tot dit projectbesluit is er in 2026 projectleiding nodig.
Ondergrondse hoogspanningskabels |
|---|
De geplande uitgaven voor de verkabeling die oorspronkelijk in 2025 begroot waren, worden bij afronding van het basisontwerp betaald. De afronding van het basisontwerp wordt in 2026 verwacht. De bijbehorende kosten worden begroot in 2026.
Samenwerkingsagenda rondom gebiedszone N14 - Mall |
|---|
Vanuit het coördinerend programma gebiedszone N14 en de Mall wordt op een gestructureerde manier gewerkt aan de verbetering van de mobiliteit, bereikbaarheid, leefbaarheid en verblijfskwaliteit van de gebiedszone rondom de N14 en de Mall.Om deze structurele verbetering komende jaren te kunnen uitvoeren, ontwikkelen de gemeente en Unibail Rodamco Westfield (URW) gezamenlijk een meerjarige samenwerkingsagenda. Deze richt zich op het verbeteren van de (toekomstige) bereikbaarheid, het versterken van de economische structuur, het verhogen van de kwaliteit van de leefomgeving en het bevorderen van duurzame mobiliteit. Onderdeel van deze samenwerkingsagenda zijn nieuwe en/of aanvullende afspraken maken tussen URW en de gemeente over de verdeling van maatschappelijke kosten en baten.Hiervoor zijn in de periode 2025 tot en met 2027 extra middelen nodig.
Toelichting algemene financiële mutaties
Loon- en prijs ontwikkeling
Overeenkomstig de uitgangspunten in de Kadernota 2026-2029 zijn de financiële effecten van de loon- en prijsontwikkelingen in de begroting verwerkt.
Doorlichting begroting
Jaarlijks wordt bij het opstellen van de begroting opnieuw kritisch naar de budgetten gekeken en worden, daar waar dat noodzakelijk is en een beter inzicht geeft, budgetten bijgesteld. Per programma ontstaan hierdoor kleine afwijkingen. Per saldo wordt de taakstelling uit de Kadernota van € 400.000 hiermee ingevuld en is daarnaast nog sprake van een voordelig effect op het begrotingssaldo.
Financieel technische mutaties
Bij deze mutaties gaat het om de aanpassingen die verband houden met de kostenverdeelsystematiek. Hierbij worden de loonkosten en de kosten van tractiemiddelen aan de juiste programma's toegerekend.
Daarnaast zijn de kapitaallasten bijgesteld op basis van het investeringsplan 2026-2029, waarin ook de prijsontwikkeling, de fasering van investeringen en de besluiten uit de Kadernota zijn verwerkt.
