In onderstaande tabellen zijn de incidentele lasten, de incidentele baten en de incidentele en verrekeningen met reserves opgenomen. Het totaal hiervan zijn de incidentele baten en lasten. In het hoofdstuk "Lasten en baten" is een totaaloverzicht gegeven van het begrote saldo en de opbouw daarvan in een structureel en een incidenteel deel.
Incidentele lasten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Aard van het budget/toelichting (1) | Looptijd (2) | Materiele omvang (3) ja of nee? |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Mobiliteit en bereikbaarheid | |||||||
Ondergrondse hoogspanningskabels | 400 | Op basis van iBabs 3737 Opdrachtverstrekking basisontwerp verkabeling is sprake van extra kosten voor het basisontwerp. De extra kosten voor 2026 worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve ondergrondse hoogspanningskabels. | 2024 t/m 2027 | Ja | |||
De Tureluur - aanleg parkeerterrein | 300 | Voor de realisatie van initiatief De Tureluur, een paviljoen met daghoreca, terras, kas en moestuin, gerund door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zijn eenmalige kosten voor het verplaatsen van een parkeerterrein opgenomen. | 2024 t/m 2026 | Ja | |||
RR halte LV/ OV-bereikbaarheid Leidschendam Zuid | 50 | 150 | Leidschendam-Voorburg groeit, evenals de gemeenten om ons heen. Meer mensen betekent meer verplaatsingen. Zonder maatregelen loopt het wegennet in en rond Leidschendam-Voorburg verder vast, dit heeft (grote) gevolgen voor de leefbaarheid en economie. RandstadRail en de metro bieden een hoogwaardig alternatief voor verplaatsingen per auto van en naar grote delen van de regio. Om ervoor te zorgen dat inwoners goed gebruik kunnen maken van de RandstadRail, moeten onder andere de op- en overstapmogelijkheden aangepakt worden. Daarnaast is het verbeteren van de verbinding met Leidschendam Zuid van belang. | 2025 t/m 2027 | Ja | ||
Actieplan verkeersveiligheid | 282 | 87 | 71 | De gemeente streeft naar een verkeerssysteem waarin iedereen elke dag veilig thuis kan komen. Het college heeft daarom het actieplan verkeersveiligheid opgesteld, waarin beschreven wordt op welke wijze hier invulling aan gegeven gaat worden. Er zijn concrete acties opgesteld voor de volgende vier gebieden: infrastructuur, gedrag en educatie, handhaving en ‘Samen Veilig’ (iBabs 3101). Er is dekking vanuit de reserve mobiliteit. | T/m 2034 | Ja | |
CID Binckhorst | 110 | Voor het project CID Binckhorst maakt de gemeente kosten voor technische projectleiding. Daarnaast worden kosten gemaakt voor de inzet van een algemene projectleider/omgevingsmanager. Een deel van de kosten voor technische projectleiding wordt bijgedragen voor de gemeente Den Haag. De andere kosten worden gedekt uit de reserves CID Binckhorst Velostrada en Leefbaarheid. | t/m 2027 | Ja | |||
Fietsstraat Nicolaas Beetslaan | 30 | In het verkeers- en vervoerplan 2024 is opgenomen dat stapsgewijs wordt gewerkt aan de realisatie van de Verlengde Velostrada, een metropolitane fietsroute, parallel aan het spoor Den Haag-Leiden. Het inrichten van de Nicolaas Beetslaan als fietsstraat is één van de deelprojecten van dit project. Dit budget wordt ingezet voor de voorbereiding van dit project. | 2026 | Ja | |||
Subtotaal | 1.172 | 237 | 71 | 0 | |||
4. Onderwijs | |||||||
Correctie boekwaarde scholen | 425 | 825 | 825 | Op basis van de investeringsplanning is de tijdelijke huisvesting nodig voor het Maartenscollege. | 2026 | Ja | |
Afschrijvingen Maartenscollege | 1.579 | Op basis van de tijdelijke huisvesting voor het Maartenscollege zijn de afschrijvingen opgevoerd. | 2026 | Ja | |||
Subtotaal | 2.004 | 825 | 825 | 0 | |||
5. Sport, cultuur en recreatie | |||||||
Zwembaden - energiekosten | 175 | 173 | 173 | Door het afsluiten van nieuwe energiecontracten door Sportfondsen Nederland stijgen de kosten fors ten opzichte van 2023. | Tot en met 2028 | Ja | |
Verbeterplan stationsplein voorburg | 30 | Het Stationsplein in Voorburg vormt een centrale plek binnen Voorburg. Met het herontwerpen van het Stationsplein wordt beoogd meer ruimte te creëren voor vergroening en klimaatadaptatie, ruimte te houden voor evenementen, ruimte te houden voor terrassen en wordt rekening gehouden met de primaire functie van het plein (knooppunt voor reizigers). | Tot en met 2026 | Nee | |||
Capaciteit bomenplan | 65 | 65 | Voor de uitvoering van het bomenbeleidsplan zijn voor de jaren 2026 en 2027 extra personele capaciteit en middelen benodigd. Conform het raadsvoorstel (ibabs 3879) worden deze lasten gedekt uit de bestemmingsreserve Duurzaamheid. | 2026 t/m 2027 | Ja | ||
Subtotaal | 270 | 238 | 173 | 0 | |||
6. Sociaal domein | |||||||
Sterk voor Noord | 650 | 650 | 565 | 565 | Budget is bedoeld ter versterking van een aantal wijken in de gemeente. Het budget is verdeeld in drie opgaven, Jeugd en Onderwijs, Financiële zelfredzaamheid en Fijn en veilig wonen. Met het programma Sterk voor Noord wil de gemeente samen met organisaties en inwoners ervoor zorgen dat de achterstanden in Leidschendam-Noord op het gebied van onderwijs, financiële zelfredzaamheid en wonen worden ingelopen, en in een periode van 20 jaar stijgen naar het gemiddelde niveau van de gemeente Leidschendam-Voorburg. | Tot en met 2041 | Ja |
(Nood)opvang vluchtelingen - Oekraïne crisis | 3.614 | Betreft de uitgaven van de noodopvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. Hieronder vallen de kosten rondom de dagelijkse opvang zoals beveiligingskosten, huurkosten en de personeelskosten van de locatie. | 2022 t/m 2026 | Ja | |||
Minimabeleid - leefgeld vluchtelingen Oekraïne | 550 | Vanuit het Rijk ontvangt de gemeente compensatie voor het verstrekken van het leefgeld en de bijbehorende uitvoeringskosten. | 2022 t/m 2026 | Ja | |||
Langer Zelfstandig Wonen | 3.580 | 1.350 | 1.300 | 1.300 | Voor Langer Zelfstandig Wonen is er een nieuw beleidsplan opgesteld (iBabs 3831) om voor de komende jaren diverse locaties beschikbaar te maken voor dit doel. Het budget is verdeeld in de volgende opgaven: toegankelijke nieuwbouw, ondersteuning langer zelfstandig wonen, collectieve woningaanpassing en communicatiecampagne. | Tot en met 2030 | Ja |
Subtotaal | 8.394 | 2.000 | 1.865 | 1.865 | |||
7. Volksgezondheid en milieu | |||||||
Gemeentebrede aanpak energietransitie (bestemmingsreserve) | 115 | 115 | 115 | In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie, zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Stimuleren van energiebesparing of duurzame opwek bij vastgoed, Faciliteren van duurzaamheidsinitiatieven, Begeleiding van VvE’s bij het aanvragen van subsidie voor een DMJOP en het vervolgtraject. Organisatie van collectieve inkoopacties, Onderzoeken, advies en begeleiding. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja | |
Basisfinanciering gemeentebrede aanpak energietransitie | 1.056 | 1.056 | 1.056 | 1.056 | In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Personele activiteiten van het programma. Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
IZA - Mentale gezondheid preventie jeugd (IZA) | 50 | Voor het Integraal Zorg Akkoord (IZA) wordt er ingezet op projecten die de mentale gezondheid van de jeugd ondersteunen. Dit wordt via een SPUK met centrumgemeente Zoetermeer uitgevoerd. | Vooralsnog 2026 | Ja | |||
Subtotaal | 1.221 | 1.171 | 1.171 | 1.056 | |||
8. Bouwen en Wonen (VHLOSV) | |||||||
Grondexploitaties | 12.071 | 5.763 | 761 | 18 | Het betreft hier drie grondexploitaties: De Star, Vlietvoorde en KPP. | Verwachte afloop: | Ja |
Basisfinanciering Wijkaanpakken Energietransitie | 520 | 620 | 620 | 620 | Voor de uitvoering van de wijkaanpakken, blijft het nodig om in het bestedingsplan zorg te dragen voor voldoende financiële ruimte om alle wijken tot 2050 te ondersteunen in de transitie naar het gebruik van gas naar schone energie. Deze post betreft voornamelijk personele capaciteit om dat te realiseren. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Nationaal Isolatieprogramma | 500 | 1.000 | 1.000 | Isolatieprogramma t.b.v. het nemen van energiebesparende maatregelen eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen in slecht geïsoleerde woningen van eigenaar/ bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een VvE, woonverenigingen en wooncorporaties. | tot en met 2026 | Ja | |
Planfinanciering Heuvel-Amstelwijk | 242 | 242 | Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden voor werkzaamheden in de Heuvel-Amstelwijk. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken. | tot en met 2026 | Ja | ||
SPUK proeftuin aardgasvrije woningen | 400 | 400 | 1.000 | In de strategie staat het terugdringen van de warmtevraag in gebouwen en woningen centraal. Met een energielabel A of B zijn woningen en utiliteitsgebouwen geschikt voor lage temperatuur verwarming. Hiervoor komen duurzame, lokale bronnen (bodem, lucht, water) in beeld. We streven daarom naar verduurzaming van het vastgoed naar gemiddeld energielabel B in 2050. In de periode tot 2030 start de gemeente met de eerste 4 transitiewijken (circa 6.000 woningen). Voor deze wijken is een warmtevraagreductie voorzien van circa 56TJ. Het doel is dat circa 25% van die 6.000 woningen in 2030 van het gas af is. De gemeente zet in op 35% energiebesparing in de bestaande woningvoorraad in 2050 ten opzichte van 2015. Deze voorbereidende activiteiten hebben nog niet direct geleidt tot woningen en gebouwen die aardgasvrij zijn gemaakt. Zoals beschreven in de planning in de aanvraag voor de Rijksbijdrage zullen de eerste woningen en gebouwen in de wijk naar verwachting na 2025 aardgasvrij gemaakt worden. | Tot en met 2030 | Ja | |
Voorbereidingsbudget ruimtelijke projecten | 50 | 50 | 50 | 50 | De crisis op de woningmarkt en de woningbouw opgave krijgen landelijk, regionaal en lokaal veel aandacht. De gemeente Leidschendam-Voorburg draagt haar steentje bij aan deze opgave en wil daarin slagvaardig kunnen handelen. Een Voorbereidingsbudget Ruimtelijke Projecten draagt bij aan het vergoten van de slagvaardigheid. | 2025 t/m 2034 | Ja |
Ruimtelijk beleid - omgevingsplan | 274 | 274 | In 2031 wil de gemeente het nieuwe Omgevingsplan gereed hebben. Tot die tijd moeten er diverse onderzoeken uitgevoerd worden en is er specialistische kennis nodig. Vanaf 2026 wordt bijvoorbeeld toegewerkt naar het 'aanzetten' van de nieuwe set regels in stedelijke en landelijke gebieden. | 2026 t/m 2027 | Ja | ||
Gebiedsvisie en -plan Leidschendammerhout | 150 | De gemeente is van plan om met de diverse stakeholders tot een gebiedsvisie en uitvoeringsplan voor Leidschendammerhout te komen. De gebiedsvisie moet de gewenste richting geven voor de inrichting en het gebruik van het gebied op korte en middellange termijn. | Tot en met 2026 | Ja | |||
SPUK aanpak energiearmoede | 345 | Deze uitkering wordt door het Rijk verstrekt onder voorwaarde dat deze middelen worden besteed aan ondersteuning van huishoudens (huurders en eigenaar bewoners) met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met de lagere energetische kwaliteit van de woningen. | Tot en met 2026 | Ja | |||
Stimuleringsregelingen Energietransitie | 1.000 | 750 | 750 | 750 | De stimuleringsmaatregelen hebben betrekking op de gemeentebrede aanpak, educatie en subsidies. Naast de wijkaanpak kennen we een gemeentebrede aanpak energietransitie. We informeren inwoners en we organiseren collectieve inkoopacties. In het kader van educatie verzorgen we lespakketten voor scholen. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Subtotaal | 15.552 | 9.099 | 4.181 | 1.438 | |||
10. Overhead | |||||||
Administratie - boekhouding ERPx | 100 | Dit budget wordt ingezet voor een ERPx-ontwikkelaar die binnen het project ondersteuning biedt aan de administratie en boekhouding. | Tot en met 2026 | Ja | |||
NIS2/BIO | 455 | 403 | De implementatie van NIS2 en de aankomende Cyberbeveiligingswet verplicht de gemeente tot forse investeringen in informatiebeveiliging en cyberweerbaarheid. Als essentiële entiteit moet de gemeente voldoen aan de BIO2 en een Information Security Management System (ISMS) implementeren conform NEN-ISO/IEC 27001. | 2025 t/m 2034 | Ja | ||
Huisvesting buitendienst | 600 | De nieuwbouw van Stadsbeheer aan de Veurse Achterweg 14 is uitgesteld en er is een gebiedsvisie Veurse Achterweg van start gegaan. In de begroting was voor het verplaatsen van de werkplekken van de Veurse Achterweg naar de Einddorpstraat en het terug verhuizen in 2024 budget opgenomen. Deze werkzaamheden hebben nog niet plaats gevonden en moeten mee schuiven in de planning van de nieuwbouw. | 2027 | Ja | |||
Subtotaal | 555 | 1.003 | 0 | 0 | |||
Totaal incidentele lasten | 29.168 | 14.573 | 8.286 | 4.359 | |||
Incidentele baten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Aard van het budget/toelichting (1) | Looptijd (2) | Materiele omvang (3) ja of nee? |
6. Sociaal Domein | |||||||
Langer Zelfstandig Wonen | 2.230 | Voor Langer Zelfstandig Wonen is er een nieuw beleidsplan opgesteld (iBabs 3831) om voor de komende jaren diverse locaties beschikbaar te maken voor dit doel. Het budget is verdeeld in de volgende opgaven: toegankelijke nieuwbouw, ondersteuning langer zelfstandig wonen, collectieve woningaanpassing en communicatiecampagne. | Tot en met 2030 | Ja | |||
(Nood)opvang vluchtelingen - Oekraïne crisis | 3.614 | De gemeente maakt in 2025 kosten rondom het organiseren van de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne, waaronder huur-, personeels- en energiekosten. Het Rijk vergoedt een maximaal bedrag van € 61 per opvangplek per dag. Op basis van de aangemelde opvangplekken ontvangt de gemeente een vergoeding. | 2022 t/m 2026 | Ja | |||
Minimabeleid - Leefgeld Vluchtelingen Oekraïne | 550 | Vanuit het Rijk ontvangt de gemeente compensatie voor het verstrekken van het leefgeld en de bijbehorende uitvoeringskosten. | 2022 tot en met 2026 | Ja | |||
6.394 | 0 | 0 | 0 | ||||
7. Volksgezondheid en milieu | |||||||
Integraal Zorgakkoord - Mentale gezondheid preventie jeugd (IZA) | 50 | Voor het Integraal Zorg Akkoord (IZA) wordt er ingezet op projecten die de mentale gezondheid van de jeugd ondersteunen. Dit wordt via een SPUK met centrumgemeente Zoetermeer uitgevoerd. | 2026 | Ja | |||
Basisfinanciering gemeentebrede aanpak energietransitie | 1.056 | 1.056 | 1.056 | 1.056 | In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Personele activiteiten van het programma. Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Subtotaal | 1.106 | 1.056 | 1.056 | 1.056 | |||
8. Bouwen en Wonen (VHLOSV) | |||||||
SPUK proeftuin aardgasvrije woningen | 400 | 400 | 1.000 | In de strategie staat het terugdringen van de warmtevraag in gebouwen en woningen centraal. Met een energielabel A of B zijn woningen en utiliteitsgebouwen geschikt voor lage temperatuur verwarming. Hiervoor komen duurzame, lokale bronnen (bodem, lucht, water) in beeld. We streven daarom naar verduurzaming van het vastgoed naar gemiddeld energielabel B in 2050. In de periode tot 2030 start de gemeente met de eerste 4 transitiewijken (circa 6.000 woningen). Voor deze wijken is een warmtevraagreductie voorzien van circa 56TJ. Het doel is dat circa 25% van die 6.000 woningen in 2030 van het gas af is. De gemeente zet in op 35% energiebesparing in de bestaande woningvoorraad in 2050 ten opzichte van 2015. Deze voorbereidende activiteiten hebben nog niet direct geleidt tot woningen en gebouwen die aardgasvrij zijn gemaakt. Zoals beschreven in de planning in de aanvraag voor de Rijksbijdrage zullen de eerste woningen en gebouwen in de wijk naar verwachting na 2025 aardgasvrij gemaakt worden. | Tot en met 2030 | Ja | |
Basisfinanciering Wijkaanpakken Energietransitie | 520 | 620 | 620 | 620 | Voor de uitvoering van de wijkaanpakken, blijft het nodig om in het bestedingsplan zorg te dragen voor voldoende financiële ruimte om alle wijken tot 2050 te ondersteunen in de transitie naar het gebruik van gas naar schone energie. Deze post betreft voornamelijk personele capaciteit om dat te realiseren. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Nationaal Isolatieprogramma | 500 | 1.000 | 1.000 | Isolatieprogramma vanuit een rijksbijdrage t.b.v. het nemen van energiebesparende maatregelen eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen in slecht geïsoleerde woningen van eigenaar/ bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een VvE, woonverenigingen en wooncorporaties. | Tot en met 2026 | Ja | |
Planfinanciering Heuvel - Amstelwijk | 242 | 242 | Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden voor werkzaamheden in de Heuvel-Amstelwijk. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken. | Tot en met 2026 | Ja | ||
SPUK Aanpak Energiearmoede | 345 | Deze uitkering wordt door het Rijk verstrekt onder voorwaarde dat deze middelen worden besteed aan ondersteuning van huishoudens (huurders en eigenaar bewoners) met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met de lagere energetische kwaliteit van de woningen. | Tot en met 2026 | Ja | |||
Gebiedsvisie en -plan Leidschendammerhout | 150 | De gemeente is van plan om met de diverse stakeholders tot een gebiedsvisie en uitvoeringsplan voor Leidschendammerhout te komen. De gebiedsvisie moet de gewenste richting geven voor de inrichting en het gebruik van het gebied op korte en middellange termijn. | Tot en met 2026 | Ja | |||
Grondexploitaties | 12.071 | 7.514 | 2.511 | 18 | Het betreft hier drie grondexploitaties: De Star, Vlietvoorde en KPP. | Verwachte afloop: | Ja |
Subtotaal | 14.228 | 9.776 | 5.131 | 638 | |||
Totaal incidentele baten | 21.728 | 10.832 | 6.187 | 1.694 | |||
Incidentele verrekeningen met reserves | 2026 | 2027 | 2028 | 2028 | Aard van het budget/toelichting (1) | Looptijd (2) | Materiele omvang (3) ja of nee? |
Storting in de reserves | |||||||
Overige reserves | 11.621 | 2.850 | 1.000 | De storting in de overige reserves heeft betrekking op de reserve dekking afschrijvingslasten en bedraagt €11,62 miljoen ter dekking van de kapitaallasten van onder andere de investeringen van het actieplan verkeersveiligheid, de randstadrail, het asfalteren van diverse fietspaden, bereikbaarheid Stompwijk en het kunstgrasveld Forumsport. Daarnaast wordt er een storting gedaan van € 1,44 miljoen uit de meicirculaire in de reserve voor jeugdzorg. | Geen einddatum | Ja | |
Alg. reserve vrij besteedbaar | 1.751 | 1.750 | Er wordt geen storting verwacht in de algemene reserve voor 2026. | Geen einddatum | Ja | ||
Totaal stortingen in de reserves | 11.621 | 4.601 | 2.750 | 0 | |||
Onttrekking aan reserves | |||||||
Alg. reserve vrij besteedbaar | 2.850 | 600 | De onttrekking aan de Algemene reserve in 2026 bestaat uit: | Geen einddatum | Ja | ||
Overige reserves | 13.377 | 6.240 | 4.024 | 2.665 | De onttrekkingen aan de overige reserves in 2026 zijn (nader) toegelicht bij het overzicht van de reserves. | Geen einddatum | Ja |
Totaal onttrekkingen aan reserves | 16.227 | 6.840 | 4.024 | 2.665 | |||
Totaal verrekeningen reserves | 4.606 | 2.239 | 1.274 | 2.665 | |||
Totaal per saldo | 2.834 | 1.502 | 825 | 0 | |||
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Structurele verrekeningen met reserves | |||||||
Storting in de reserves | |||||||
Reserve Jeugd | 1.437 | 1.352 | 1.369 | 1.392 | De compensatie voor tekorten jeugd vanuit de meicirculaire 2025 wordt strcutureel gestort in de reserve Jeugd. | n.v.t | ja |
Subtotaal | 1.437 | 1.352 | 1.369 | 1.392 | |||
Onttrekkingen aan reserves | |||||||
Alg. reserve vrij besteedbaar | 2.222 | 682 | Inzet algemene reserve als structureel dekkingsmiddel. | n.v.t | ja | ||
Reserve dekking afschrijvingslasten | 2.047 | 2.061 | 2.081 | De ontrekkingen dekken de afschrijvingen van de afgesloten investeringen die vallen onder deze reserve. | n.v.t | ja | |
Reserve herwaardering | 350 | 350 | 350 | De onttrekking van €350.000 dekt de hogere kapitaallasten naar aanleiding van de stelselwijziging afschrijving activa. | n.v.t | ja | |
Subtotaal | 2.397 | 4.633 | 3.113 | 2.431 | |||
Totaal | 960 | 3.281 | 1.744 | 1.039 | |||
Bedragen x € 1.000 | |||||||
