Bijlagen

Incidentele baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de incidentele lasten, de incidentele baten en de incidentele en verrekeningen met reserves opgenomen. Het totaal hiervan zijn de incidentele baten en lasten. In het hoofdstuk "Lasten en baten" is een totaaloverzicht gegeven van het begrote saldo en de opbouw daarvan in een structureel en een incidenteel deel.

Incidentele lasten

2026

2027

2028

2029

Aard van het budget/toelichting (1)

Looptijd (2)

Materiele omvang (3) ja of nee?

2. Mobiliteit en bereikbaarheid

Ondergrondse hoogspanningskabels

400

Op basis van iBabs 3737 Opdrachtverstrekking basisontwerp verkabeling is sprake van extra kosten voor het basisontwerp. De extra kosten voor 2026 worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve ondergrondse hoogspanningskabels.

2024 t/m 2027

Ja

De Tureluur - aanleg parkeerterrein

300

Voor de realisatie van initiatief De Tureluur, een paviljoen met daghoreca, terras, kas en moestuin, gerund door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zijn eenmalige kosten voor het verplaatsen van een parkeerterrein opgenomen.

2024 t/m 2026

Ja

RR halte LV/ OV-bereikbaarheid Leidschendam Zuid

50

150

Leidschendam-Voorburg groeit, evenals de gemeenten om ons heen. Meer mensen betekent meer verplaatsingen. Zonder maatregelen loopt het wegennet in en rond Leidschendam-Voorburg verder vast, dit heeft (grote) gevolgen voor de leefbaarheid en economie. RandstadRail en de metro bieden een hoogwaardig alternatief voor verplaatsingen per auto van en naar grote delen van de regio. Om ervoor te zorgen dat inwoners goed gebruik kunnen maken van de RandstadRail, moeten onder andere de op- en overstapmogelijkheden aangepakt worden. Daarnaast is het verbeteren van de verbinding met Leidschendam Zuid van belang.

2025 t/m 2027

Ja

Actieplan verkeersveiligheid

282

87

71

De gemeente streeft naar een verkeerssysteem waarin iedereen elke dag veilig thuis kan komen. Het college heeft daarom het actieplan verkeersveiligheid opgesteld, waarin beschreven wordt op welke wijze hier invulling aan gegeven gaat worden. Er zijn concrete acties opgesteld voor de volgende vier gebieden: infrastructuur, gedrag en educatie, handhaving en ‘Samen Veilig’ (iBabs 3101). Er is dekking vanuit de reserve mobiliteit.

T/m 2034

Ja

CID Binckhorst

110

Voor het project CID Binckhorst maakt de gemeente kosten voor technische projectleiding. Daarnaast worden kosten gemaakt voor de inzet van een algemene projectleider/omgevingsmanager. Een deel van de kosten voor technische projectleiding wordt bijgedragen voor de gemeente Den Haag. De andere kosten worden gedekt uit de reserves CID Binckhorst Velostrada en Leefbaarheid.

t/m 2027

Ja

Fietsstraat Nicolaas Beetslaan

30

In het verkeers- en vervoerplan 2024 is opgenomen dat stapsgewijs wordt gewerkt aan de realisatie van de Verlengde Velostrada, een metropolitane fietsroute, parallel aan het spoor Den Haag-Leiden. Het inrichten van de Nicolaas Beetslaan als fietsstraat is één van de deelprojecten van dit project. Dit budget wordt ingezet voor de voorbereiding van dit project.

2026

Ja

Subtotaal

1.172

237

71

0

4. Onderwijs

Correctie boekwaarde scholen

425

825

825

Op basis van de investeringsplanning is de tijdelijke huisvesting nodig voor het Maartenscollege.

2026

Ja

Afschrijvingen Maartenscollege

1.579

Op basis van de tijdelijke huisvesting voor het Maartenscollege zijn de afschrijvingen opgevoerd.

2026

Ja

Subtotaal

2.004

825

825

0

5. Sport, cultuur en recreatie

Zwembaden - energiekosten

175

173

173

Door het afsluiten van nieuwe energiecontracten door Sportfondsen Nederland stijgen de kosten fors ten opzichte van 2023.

Tot en met 2028

Ja

Verbeterplan stationsplein voorburg

30

Het Stationsplein in Voorburg vormt een centrale plek binnen Voorburg. Met het herontwerpen van het Stationsplein wordt beoogd meer ruimte te creëren voor vergroening en klimaatadaptatie, ruimte te houden voor evenementen, ruimte te houden voor terrassen en wordt rekening gehouden met de primaire functie van het plein (knooppunt voor reizigers).

Tot en met 2026

Nee

Capaciteit bomenplan

65

65

Voor de uitvoering van het bomenbeleidsplan zijn voor de jaren 2026 en 2027 extra personele capaciteit en middelen benodigd. Conform het raadsvoorstel (ibabs 3879) worden deze lasten gedekt uit de bestemmingsreserve Duurzaamheid.

2026 t/m 2027

Ja

Subtotaal

270

238

173

0

6. Sociaal domein

Sterk voor Noord

650

650

565

565

Budget is bedoeld ter versterking van een aantal wijken in de gemeente. Het budget is verdeeld in drie opgaven, Jeugd en Onderwijs, Financiële zelfredzaamheid en Fijn en veilig wonen. Met het programma Sterk voor Noord wil de gemeente samen met organisaties en inwoners ervoor zorgen dat de achterstanden in Leidschendam-Noord op het gebied van onderwijs, financiële zelfredzaamheid en wonen worden ingelopen, en in een periode van 20 jaar stijgen naar het gemiddelde niveau van de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Tot en met 2041

Ja

(Nood)opvang vluchtelingen - Oekraïne crisis

3.614

Betreft de uitgaven van de noodopvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. Hieronder vallen de kosten rondom de dagelijkse opvang zoals beveiligingskosten, huurkosten en de personeelskosten van de locatie.

2022 t/m 2026

Ja

Minimabeleid - leefgeld vluchtelingen Oekraïne

550

Vanuit het Rijk ontvangt de gemeente compensatie voor het verstrekken van het leefgeld en de bijbehorende uitvoeringskosten.

2022 t/m 2026

Ja

Langer Zelfstandig Wonen

3.580

1.350

1.300

1.300

Voor Langer Zelfstandig Wonen is er een nieuw beleidsplan opgesteld (iBabs 3831) om voor de komende jaren diverse locaties beschikbaar te maken voor dit doel. Het budget is verdeeld in de volgende opgaven: toegankelijke nieuwbouw, ondersteuning langer zelfstandig wonen, collectieve woningaanpassing en communicatiecampagne.

Tot en met 2030

Ja

Subtotaal

8.394

2.000

1.865

1.865

7. Volksgezondheid en milieu

Gemeentebrede aanpak energietransitie (bestemmingsreserve)

115

115

115

In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie, zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Stimuleren van energiebesparing of duurzame opwek bij vastgoed, Faciliteren van duurzaamheidsinitiatieven, Begeleiding van VvE’s bij het aanvragen van subsidie voor een DMJOP en het vervolgtraject. Organisatie van collectieve inkoopacties, Onderzoeken, advies en begeleiding.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Basisfinanciering gemeentebrede aanpak energietransitie

1.056

1.056

1.056

1.056

In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Personele activiteiten van het programma. Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

IZA - Mentale gezondheid preventie jeugd (IZA)

50

Voor het Integraal Zorg Akkoord (IZA) wordt er ingezet op projecten die de mentale gezondheid van de jeugd ondersteunen. Dit wordt via een SPUK met centrumgemeente Zoetermeer uitgevoerd.

Vooralsnog 2026

Ja

Subtotaal

1.221

1.171

1.171

1.056

8. Bouwen en Wonen (VHLOSV)

Grondexploitaties

12.071

5.763

761

18

Het betreft hier drie grondexploitaties: De Star, Vlietvoorde en KPP.

Verwachte afloop:
De Star 2027;
Vlietvoorde 2028;
KPP 2029.

Ja

Basisfinanciering Wijkaanpakken Energietransitie

520

620

620

620

Voor de uitvoering van de wijkaanpakken, blijft het nodig om in het bestedingsplan zorg te dragen voor voldoende financiële ruimte om alle wijken tot 2050 te ondersteunen in de transitie naar het gebruik van gas naar schone energie. Deze post betreft voornamelijk personele capaciteit om dat te realiseren.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Nationaal Isolatieprogramma

500

1.000

1.000

Isolatieprogramma t.b.v. het nemen van energiebesparende maatregelen eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen in slecht geïsoleerde woningen van eigenaar/ bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een VvE, woonverenigingen en wooncorporaties.

tot en met 2026

Ja

Planfinanciering Heuvel-Amstelwijk

242

242

Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden voor werkzaamheden in de Heuvel-Amstelwijk. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken.

tot en met 2026

Ja

SPUK proeftuin aardgasvrije woningen

400

400

1.000

In de strategie staat het terugdringen van de warmtevraag in gebouwen en woningen centraal. Met een energielabel A of B zijn woningen en utiliteitsgebouwen geschikt voor lage temperatuur verwarming. Hiervoor komen duurzame, lokale bronnen (bodem, lucht, water) in beeld. We streven daarom naar verduurzaming van het vastgoed naar gemiddeld energielabel B in 2050. In de periode tot 2030 start de gemeente met de eerste 4 transitiewijken (circa 6.000 woningen). Voor deze wijken is een warmtevraagreductie voorzien van circa 56TJ. Het doel is dat circa 25% van die 6.000 woningen in 2030 van het gas af is. De gemeente zet in op 35% energiebesparing in de bestaande woningvoorraad in 2050 ten opzichte van 2015. Deze voorbereidende activiteiten hebben nog niet direct geleidt tot woningen en gebouwen die aardgasvrij zijn gemaakt. Zoals beschreven in de planning in de aanvraag voor de Rijksbijdrage zullen de eerste woningen en gebouwen in de wijk naar verwachting na 2025 aardgasvrij gemaakt worden.

Tot en met 2030

Ja

Voorbereidingsbudget ruimtelijke projecten

50

50

50

50

De crisis op de woningmarkt en de woningbouw opgave krijgen landelijk, regionaal en lokaal veel aandacht. De gemeente Leidschendam-Voorburg draagt haar steentje bij aan deze opgave en wil daarin slagvaardig kunnen handelen. Een Voorbereidingsbudget Ruimtelijke Projecten draagt bij aan het vergoten van de slagvaardigheid.

2025 t/m 2034

Ja

Ruimtelijk beleid - omgevingsplan

274

274

In 2031 wil de gemeente het nieuwe Omgevingsplan gereed hebben. Tot die tijd moeten er diverse onderzoeken uitgevoerd worden en is er specialistische kennis nodig. Vanaf 2026 wordt bijvoorbeeld toegewerkt naar het 'aanzetten' van de nieuwe set regels in stedelijke en landelijke gebieden.

2026 t/m 2027

Ja

Gebiedsvisie en -plan Leidschendammerhout

150

De gemeente is van plan om met de diverse stakeholders tot een gebiedsvisie en uitvoeringsplan voor Leidschendammerhout te komen. De gebiedsvisie moet de gewenste richting geven voor de inrichting en het gebruik van het gebied op korte en middellange termijn.

Tot en met 2026

Ja

SPUK aanpak energiearmoede

345

Deze uitkering wordt door het Rijk verstrekt onder voorwaarde dat deze middelen worden besteed aan ondersteuning van huishoudens (huurders en eigenaar bewoners) met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met de lagere energetische kwaliteit van de woningen.

Tot en met 2026

Ja

Stimuleringsregelingen Energietransitie

1.000

750

750

750

De stimuleringsmaatregelen hebben betrekking op de gemeentebrede aanpak, educatie en subsidies. Naast de wijkaanpak kennen we een gemeentebrede aanpak energietransitie. We informeren inwoners en we organiseren collectieve inkoopacties. In het kader van educatie verzorgen we lespakketten voor scholen.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Subtotaal

15.552

9.099

4.181

1.438

10. Overhead

Administratie - boekhouding ERPx

100

Dit budget wordt ingezet voor een ERPx-ontwikkelaar die binnen het project ondersteuning biedt aan de administratie en boekhouding.

Tot en met 2026

Ja

NIS2/BIO

455

403

De implementatie van NIS2 en de aankomende Cyberbeveiligingswet verplicht de gemeente tot forse investeringen in informatiebeveiliging en cyberweerbaarheid. Als essentiële entiteit moet de gemeente voldoen aan de BIO2 en een Information Security Management System (ISMS) implementeren conform NEN-ISO/IEC 27001.

2025 t/m 2034

Ja

Huisvesting buitendienst

600

De nieuwbouw van Stadsbeheer aan de Veurse Achterweg 14 is uitgesteld en er is een gebiedsvisie Veurse Achterweg van start gegaan. In de begroting was voor het verplaatsen van de werkplekken van de Veurse Achterweg naar de Einddorpstraat en het terug verhuizen in 2024 budget opgenomen. Deze werkzaamheden hebben nog niet plaats gevonden en moeten mee schuiven in de planning van de nieuwbouw.

2027

Ja

Subtotaal

555

1.003

0

0

Totaal incidentele lasten

29.168

14.573

8.286

4.359

Incidentele baten

2026

2027

2028

2029

Aard van het budget/toelichting (1)

Looptijd (2)

Materiele omvang (3) ja of nee?

6. Sociaal Domein

Langer Zelfstandig Wonen

2.230

Voor Langer Zelfstandig Wonen is er een nieuw beleidsplan opgesteld (iBabs 3831) om voor de komende jaren diverse locaties beschikbaar te maken voor dit doel. Het budget is verdeeld in de volgende opgaven: toegankelijke nieuwbouw, ondersteuning langer zelfstandig wonen, collectieve woningaanpassing en communicatiecampagne.

Tot en met 2030

Ja

(Nood)opvang vluchtelingen - Oekraïne crisis

3.614

De gemeente maakt in 2025 kosten rondom het organiseren van de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne, waaronder huur-, personeels- en energiekosten. Het Rijk vergoedt een maximaal bedrag van € 61 per opvangplek per dag. Op basis van de aangemelde opvangplekken ontvangt de gemeente een vergoeding.

2022 t/m 2026

Ja

Minimabeleid - Leefgeld Vluchtelingen Oekraïne

550

Vanuit het Rijk ontvangt de gemeente compensatie voor het verstrekken van het leefgeld en de bijbehorende uitvoeringskosten.

2022 tot en met 2026

Ja

6.394

0

0

0

7. Volksgezondheid en milieu

Integraal Zorgakkoord - Mentale gezondheid preventie jeugd (IZA)

50

Voor het Integraal Zorg Akkoord (IZA) wordt er ingezet op projecten die de mentale gezondheid van de jeugd ondersteunen. Dit wordt via een SPUK met centrumgemeente Zoetermeer uitgevoerd.

2026

Ja

Basisfinanciering gemeentebrede aanpak energietransitie

1.056

1.056

1.056

1.056

In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Personele activiteiten van het programma. Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Subtotaal

1.106

1.056

1.056

1.056

8. Bouwen en Wonen (VHLOSV)

SPUK proeftuin aardgasvrije woningen

400

400

1.000

In de strategie staat het terugdringen van de warmtevraag in gebouwen en woningen centraal. Met een energielabel A of B zijn woningen en utiliteitsgebouwen geschikt voor lage temperatuur verwarming. Hiervoor komen duurzame, lokale bronnen (bodem, lucht, water) in beeld. We streven daarom naar verduurzaming van het vastgoed naar gemiddeld energielabel B in 2050. In de periode tot 2030 start de gemeente met de eerste 4 transitiewijken (circa 6.000 woningen). Voor deze wijken is een warmtevraagreductie voorzien van circa 56TJ. Het doel is dat circa 25% van die 6.000 woningen in 2030 van het gas af is. De gemeente zet in op 35% energiebesparing in de bestaande woningvoorraad in 2050 ten opzichte van 2015. Deze voorbereidende activiteiten hebben nog niet direct geleidt tot woningen en gebouwen die aardgasvrij zijn gemaakt. Zoals beschreven in de planning in de aanvraag voor de Rijksbijdrage zullen de eerste woningen en gebouwen in de wijk naar verwachting na 2025 aardgasvrij gemaakt worden.

Tot en met 2030

Ja

Basisfinanciering Wijkaanpakken Energietransitie

520

620

620

620

Voor de uitvoering van de wijkaanpakken, blijft het nodig om in het bestedingsplan zorg te dragen voor voldoende financiële ruimte om alle wijken tot 2050 te ondersteunen in de transitie naar het gebruik van gas naar schone energie. Deze post betreft voornamelijk personele capaciteit om dat te realiseren.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Nationaal Isolatieprogramma

500

1.000

1.000

Isolatieprogramma vanuit een rijksbijdrage t.b.v. het nemen van energiebesparende maatregelen eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen in slecht geïsoleerde woningen van eigenaar/ bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een VvE, woonverenigingen en wooncorporaties.

Tot en met 2026

Ja

Planfinanciering Heuvel - Amstelwijk

242

242

Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden voor werkzaamheden in de Heuvel-Amstelwijk. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken.

Tot en met 2026

Ja

SPUK Aanpak Energiearmoede

345

Deze uitkering wordt door het Rijk verstrekt onder voorwaarde dat deze middelen worden besteed aan ondersteuning van huishoudens (huurders en eigenaar bewoners) met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met de lagere energetische kwaliteit van de woningen.

Tot en met 2026

Ja

Gebiedsvisie en -plan Leidschendammerhout

150

De gemeente is van plan om met de diverse stakeholders tot een gebiedsvisie en uitvoeringsplan voor Leidschendammerhout te komen. De gebiedsvisie moet de gewenste richting geven voor de inrichting en het gebruik van het gebied op korte en middellange termijn.

Tot en met 2026

Ja

Grondexploitaties

12.071

7.514

2.511

18

Het betreft hier drie grondexploitaties: De Star, Vlietvoorde en KPP.

Verwachte afloop:
De Star 2027;
Vlietvoorde 2028;
KPP 2029.

Ja

Subtotaal

14.228

9.776

5.131

638

Totaal incidentele baten

21.728

10.832

6.187

1.694

Incidentele verrekeningen met reserves

2026

2027

2028

2028

Aard van het budget/toelichting (1)

Looptijd (2)

Materiele omvang (3) ja of nee?

Storting in de reserves

Overige reserves

11.621

2.850

1.000

De storting in de overige reserves heeft betrekking op de reserve dekking afschrijvingslasten en bedraagt €11,62 miljoen ter dekking van de kapitaallasten van onder andere de investeringen van het actieplan verkeersveiligheid, de randstadrail, het asfalteren van diverse fietspaden, bereikbaarheid Stompwijk en het kunstgrasveld Forumsport. Daarnaast wordt er een storting gedaan van € 1,44 miljoen uit de meicirculaire in de reserve voor jeugdzorg.

Geen einddatum

Ja

Alg. reserve vrij besteedbaar

1.751

1.750

Er wordt geen storting verwacht in de algemene reserve voor 2026.

Geen einddatum

Ja

Totaal stortingen in de reserves

11.621

4.601

2.750

0

Onttrekking aan reserves

Alg. reserve vrij besteedbaar

2.850

600

De onttrekking aan de Algemene reserve in 2026 bestaat uit:
- Reserve Mobiliteit: €1,55 mln ter dekking van de randstadrail en asfalteren van diverse fietspaden,
- Reserve dekking afschrijvingslasten: €1 mln kunstgrasveld Forum sport
- Budgetoverheveling: €0,3 mln Tureluur uit 2024

Geen einddatum

Ja

Overige reserves

13.377

6.240

4.024

2.665

De onttrekkingen aan de overige reserves in 2026 zijn (nader) toegelicht bij het overzicht van de reserves.

Geen einddatum

Ja

Totaal onttrekkingen aan reserves

16.227

6.840

4.024

2.665

Totaal verrekeningen reserves

4.606

2.239

1.274

2.665

Totaal per saldo

2.834

1.502

825

0

Bedragen x € 1.000

Structurele verrekeningen met reserves

Storting in de reserves

Reserve Jeugd

1.437

1.352

1.369

1.392

De compensatie voor tekorten jeugd vanuit de meicirculaire 2025 wordt strcutureel gestort in de reserve Jeugd.

n.v.t

ja

Subtotaal

1.437

1.352

1.369

1.392

Onttrekkingen aan reserves

Alg. reserve vrij besteedbaar

2.222

682

Inzet algemene reserve als structureel dekkingsmiddel.

n.v.t

ja

Reserve dekking afschrijvingslasten

2.047

2.061

2.081

De ontrekkingen dekken de afschrijvingen van de afgesloten investeringen die vallen onder deze reserve.

n.v.t

ja

Reserve herwaardering

350

350

350

De onttrekking van €350.000 dekt de hogere kapitaallasten naar aanleiding van de stelselwijziging afschrijving activa.

n.v.t

ja

Subtotaal

2.397

4.633

3.113

2.431

Totaal

960

3.281

1.744

1.039

Bedragen x € 1.000

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2025 15:00:18 met de export van 10/14/2025 14:52:40