Begrotingsuitkomsten
Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | -3.793 | -859 | 346 | 785 |
Nota van wijziging op de begroting 2025 | 239 | 362 | 220 | -119 |
Wijzigingen tot 1e Turap 2025 | -150 | -65 | -35 | 0 |
Mutaties kadernota 2026 - 2029 | -3.179 | -931 | -1.357 | -650 |
Begrotingssaldo na kadernota 2026 - 2029 | -6.882 | -1.493 | -825 | 17 |
Exogene en autonome ontwikkelingen | 555 | 450 | 472 | -346 |
Meicirculaire gemeentefonds | -822 | -688 | -748 | -762 |
Loon- en prijsontwikkeling | 1.161 | 1.179 | 609 | 809 |
Doorlichting begroting | 77 | 177 | 165 | 185 |
Moties en amendementen | -67 | -17 | -92 | -92 |
Financieel technische mutaties | -425 | -1.109 | -405 | 316 |
Saldo begroting 2026 - 2029 | -6.404 | -1.502 | -825 | 125 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 2.834 | 1.501 | 825 | 0 |
Structureel begrotingssaldo | -3.570 | 0 | 0 | 125 |
Bedragen x € 1.000 | ||||
Toelichting begrotingsuitkomsten
De basis voor het opstellen van de programmabegroting 2026-2029 is de lopende begroting 2025-2028 en de Kadernota 2026-2029.
Tussen het uitbrengen Kadernota en de begroting heeft zich een aantal exogene en autonome ontwikkelingen met financiële gevolgen voorgedaan. Diverse exogene autonome ontwikkelingen met financiële impact op de begroting zijn verwerkt. Zie voor een uitgebreide toelichting het huishoudboekje.
De overige ontwikkelingen zijn samengevat opgenomen in onderstaande tabel en worden vervolgens nader toegelicht (een positief bedrag betreft lagere lasten of hogere baten).
Daarnaast zijn algemene financiële mutaties verwerkt, zoals loon- en prijsontwikkeling, mutaties die verband houden met de kostenverdeelsystematiek en doorlichting van de begroting (kritisch doornemen van alle budgetten).
Begrotingsjaar | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Exogene en autonome ontwikkelingen | |||||
1 | Taakstelling Rekenkamer | 6 | 6 | 6 | 6 |
|---|---|---|---|---|---|
2 | Bezuiniging en stijging bijdrage GR GGD-VT | -20 | -20 | -20 | -20 |
3 | Wmo | -549 | -549 | -549 | -549 |
4 | Organisatieontwikkeling | -250 | 0 | 0 | 0 |
5 | Tijdelijke huisvesting | -225 | -100 | 0 | 0 |
6 | Samenwerkingsagenda rondom gebiedszone N14 - Mall | -200 | -100 | 0 | 0 |
7 | Taakstelling Inwonersbijdrage MRDH | 16 | 16 | 16 | 16 |
8 | Leges - APV | -26 | -26 | -26 | -26 |
9 | Renteontwikkelingen | 1.523 | 892 | 715 | -104 |
10 | Taakstelling Veiligheidsregio Haaglanden | 216 | 216 | 216 | 216 |
11 | Taakstelling Omgevingsdienst Haaglanden | 27 | 27 | 27 | 27 |
12 | Gemeenterubriek huis-aan-huisblad | -36 | -36 | -36 | -36 |
13 | Rijksbudget BUIG | 63 | 113 | 112 | 111 |
14 | Taakstelling Service Bureau Jeugdhulp Haaglanden | 10 | 10 | 10 | 12 |
Totaal Exogene en autonome ontwikkelingen | 555 | 450 | 472 | -346 | |
Meicirculaire gemeentefonds | |||||
15 | Meicirculaire 2025 | -822 | -688 | -748 | -762 |
Totaal Meicirculaire gemeentefonds | -822 | -688 | -748 | -762 | |
Loon- en prijsontwikkeling | |||||
16 | Saldo loon en prijsontwikkeling kadernota | 1.161 | 1.179 | 609 | 809 |
Totaal Loon- en prijsontwikkeling | 1.161 | 1.179 | 609 | 809 | |
Doorlichting begroting | |||||
17 | Doorlichting begroting | 77 | 177 | 165 | 185 |
Totaal Doorlichting begroting | 77 | 177 | 165 | 185 | |
Moties en amendementen | |||||
18 | Schuldhulpverlening voor ondernemers | -17 | -17 | -92 | -92 |
19 | Motie Ideeënmarkt | -50 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Moties en amendementen | -67 | -17 | -92 | -92 | |
Financieel technische mutaties | |||||
20 | Structurele onttrekking algemene reserve | 0 | -804 | -225 | 0 |
21 | Kapitaallasten investeringsprogramma | -425 | -305 | -180 | 316 |
Totaal Financieel technische mutaties | -425 | -1.109 | -405 | 316 | |
Bedragen x € 1.000 | |||||
Toelichting op tabel
Exogene en autonome ontwikkelingen | |
1 | Taakstelling Rekenkamer |
|---|---|
Conform de gemeentebrede opdracht tot het realiseren van een bezuiniging is op het budget van de Rekenkamer een taakstelling van 6,1% doorgevoerd. Deze taakstelling is in overleg met de Rekenkamer verwerkt en leidt tot een structurele verlaging van het budget per 2026.
2 | Bezuiniging en stijging bijdrage GR GGD-VT |
|---|
Alle gemeenschappelijke regelingen hebben een taakstelling gekregen om 6,2% te bezuinigen. Het is de GR GGD-VT niet gelukt deze volledig in te vullen. Naast de bezuinigingen zijn er extra kosten als gevolg van CAO stijgingen welke hoger zijn dan de toegestane indexatie van 4,2% en extra kosten voor Toezicht Kinderopvang.
3 | Wmo |
|---|
De kosten voor huishoudelijke ondersteuning zijn als gevolg van de vergrijzing meer gestegen dan verwacht. Ook bij begeleiding is er een hogere stijging van de kosten dan voorzien, wat veroorzaakt wordt doordat de wachtlijsten zijn afgenomen. Een deel van deze stijging wordt gedekt uit de hogere eigen bijdrage. Daarnaast zijn er dit jaar minder hulpmiddelen verstrekt dan begroot.
4 | Organisatieontwikkeling |
|---|
Op dit moment loopt het traject van organisatieontwikkeling. Dit traject moet leiden tot een wendbaardere en resultaatgerichte organisatie. Voor de implementatiekosten van 2025 is een raming opgenomen in de 1e Tussentijdse Rapportage van 2025. De verwachte kosten voor 2026 worden via deze weg opgenomen in de begroting. Daarbij wijzen we erop dat deze raming mogelijk nog niet volledig is, omdat frictiekosten afhankelijk zijn van de uiteindelijke invulling van de herinrichting.
5 | Tijdelijke huisvesting |
|---|
Tijdens de verbouwing van Raadhuisplein 1 ten behoeve van de nieuwe raadszaal zijn de werkplekken in dit pand niet beschikbaar. Gedurende deze periode worden er extra werkplekken gerealiseerd op Koningin Wilhelminalaan 2 en Swaensteyn.
6 | Samenwerkingsagenda rondom gebiedszone N14 - Mall |
|---|
Vanuit het coördinerend programma gebiedszone N14 en de Mall wordt op een gestructureerde manier gewerkt aan de verbetering van de mobiliteit, bereikbaarheid, leefbaarheid en verblijfskwaliteit van de gebiedszone rondom de N14 en de Mall.Om deze structurele verbetering komende jaren te kunnen uitvoeren, ontwikkelen de gemeente en Unibail Rodamco Westfield (URW) gezamenlijk een meerjarige samenwerkingsagenda. Deze richt zich op het verbeteren van de (toekomstige) bereikbaarheid, het versterken van de economische structuur, het verhogen van de kwaliteit van de leefomgeving en het bevorderen van duurzame mobiliteit. Onderdeel van deze samenwerkingsagenda zijn nieuwe en/of aanvullende afspraken maken tussen URW en de gemeente over de verdeling van maatschappelijke kosten en baten.Hiervoor zijn in de periode 2025 tot en met 2027 extra middelen nodig.
7 | Taakstelling Inwonersbijdrage MRDH |
|---|
Conform de opdracht uit de kaderbrief gemeenschappelijke regelingen tot het realiseren van een bezuiniging is op het budget van de MRDH een taakstelling doorgevoerd. Deze taakstelling is in overleg met de MRDH verwerkt en leidt tot een structurele verlaging van het budget per 2026.
8 | Leges - APV |
|---|
Voor de legesopbrengsten uit vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt rekening gehouden met een lagere opbrengst, omdat het aantal vergunningaanvragen naar verwachting achterblijft bij de eerdere raming.
9 | Renteontwikkelingen |
|---|
Op basis van de financieringsbehoefte voor de komende jaren en de renteontwikkelingen zijn de rentelasten en baten bijgesteld. Met name de stijgende kapitaalmarktrente zorgt voor een nadelig effect op de begroting.
10 | Taakstelling Veiligheidsregio Haaglanden |
|---|
Conform de gemeentebrede opdracht tot het realiseren van een bezuiniging is op het budget van de Veiligheidsregio Haaglanden een taakstelling doorgevoerd. Deze taakstelling is in overleg met de Veiligheidsregio Haaglanden verwerkt en leidt tot een structurele verlaging van het budget per 2026.
11 | Taakstelling Omgevingsdienst Haaglanden |
|---|
Conform de opdracht uit de kaderbrief gemeenschappelijke regelingen tot het realiseren van een bezuiniging is op het budget van de Omgevingsdienst Haaglanden een taakstelling doorgevoerd. Deze taakstelling is in overleg met de Omgevingsdienst Haaglanden verwerkt en leidt tot een structurele verlaging van het budget per 2026.
12 | Gemeenterubriek huis-aan-huisblad |
|---|
De gemeente is voornemens per 1 januari 2026 een raamovereenkomst af te sluiten met Telstar Media Mediacentrum B.V. voor de wekelijkse plaatsing van het gemeentenieuws in een huis-aan-huisblad (Weekblad Regio Leidschendam-Voorburg).De overeenkomst betreft structurele advertentieruimte (gemiddeld vier pagina’s per week, maximaal 52 weken per jaar), inclusief opmaak. Het betreft een vierjarige overeenkomst met een verlengingsmogelijkheid van 3 keer 1 jaar.De kosten zijn aan te merken als autonome ontwikkeling, voortkomend uit een structurele verplichting met een publicatiefunctie richting inwoners. Dit sluit aan bij de wens van de gemeente om papierdistributie kosteloos beschikbaar te houden voor alle huishoudens.
13 | Rijksbudget BUIG |
|---|
De bijdrage is aangepast aan de tweede voorlopige beschikking van het RIJK, dit was een voordeel ten opzichte van de oude begroting en daarnaast zijn de uitkeringen opnieuw geprognotiseerd.
14 | Taakstelling Service Bureau Jeugdhulp Haaglanden |
|---|
Conform opdracht uit de Kaderbrief gemeenschappelijke regelingen heeft het service bureau jeugdhulp haaglanden een nieuwe prognose opgesteld incusief invulling van de taakstelling
Meicirculaire gemeentefonds | |
15 | Meicirculaire 2025 |
|---|---|
De effecten van de meicirculaire, waarover de raad via de budgetbrief (ibabsnummer 3906) is geïnformeerd, worden meerjarig verwerkt.
Loon- en prijsontwikkeling | |
16 | Saldo loon en prijsontwikkeling kadernota |
|---|---|
In de kadernota 2026-2029 zijn stelposten opgenomen voor loon- en prijsontwikkeling. Nu zijn deze stelposten toegerekend aan alle relevante budgetten binnen de begroting. Dit effect wordt in deze reeks zichtbaar.
Doorlichting begroting | |
17 | Doorlichting begroting |
|---|---|
Jaarlijks wordt de begroting doorgelicht en worden budgetten, indien nodig, op een realistisch niveau gebracht. Bovenop de verwachting vanuit de kadernota van een structureel effect van € 400.000, heeft deze doorlichting tot een groter voordeel geleid.
Moties en amendementen | |
18 | Schuldhulpverlening voor ondernemers |
|---|---|
Voor het verlenen van preventieve schuldhulpverlening voor ondernemers is vanaf 2028 geen budget meer beschikbaar. Omdat dit een wettelijke taak is wordt vanaf 2028 structureel budget toegevoegd aan de schuldhulpverleningsbudgetten. Daarnaast is amendement 4.1.1 verwerkt, waarin de vermindering van de schuldhulpverleningsbudgetten vanaf 2026 wordt teruggedraaid.
19 | Motie Ideeënmarkt |
|---|
Voor de motie Ideeënmarkt wordt in 2026 € 50.000 beschikbaar gesteld. Hiermee kan uitvoering gegeven worden aan de motie.
Financieel technische mutaties | |
20 | Structurele onttrekking algemene reserve |
|---|---|
De toezichthouder geeft gemeenten de mogelijkheid om beperkt een structurele onttrekking aan de algemene reserve te doen om de begroting sluitend te maken. In de jaren 2027 en 2028 maakt onze gemeente hier behoedzaam gebruik van. De stucturele inzet vanuit de algemene reserve is bij deze begroting echter kleiner dan bij de kadernota. Daarom wordt de inzet deels teruggedraaid.
21 | Kapitaallasten investeringsprogramma |
|---|
De kapitaallasten in de begroting zijn geactualiseerd op basis van het bijgestelde investeringsplan voor de periode 2026-2029.
