Algemeen
In dit hoofdstuk wordt een integraal overzicht van de lasten en baten gegeven. Ook wordt het saldo weergegeven van alle onderdelen van de begroting: het programmaplan, het overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien. Voor extra inzicht in de financiële positie zijn de lasten en baten per programma geschoond van verrekeningen met reserves. De verrekeningen met reserves maken wel onderdeel uit van de begroting van lasten en baten.
Overzichten van lasten en baten
Programma | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Bestuur en ondersteuning | 33.794 | 12.065 | 12.299 | 12.300 | 12.227 | 12.218 |
Veiligheid | 15.432 | 12.632 | 12.549 | 12.624 | 12.667 | 12.654 |
Mobiliteit en bereikbaarheid | 19.871 | 16.928 | 18.149 | 17.335 | 17.375 | 17.274 |
Economie | 2.104 | 2.151 | 1.433 | 1.414 | 1.414 | 1.414 |
Onderwijs | 8.869 | 9.962 | 11.450 | 10.341 | 11.487 | 11.324 |
Sport, cultuur en recreatie | 22.729 | 23.633 | 25.213 | 25.019 | 24.807 | 24.652 |
Sociaal domein | 127.920 | 136.081 | 138.473 | 129.584 | 124.719 | 124.109 |
Volksgezondheid en milieu | 23.771 | 29.251 | 27.918 | 28.530 | 29.584 | 30.128 |
Bouwen en wonen (VHLOSV) | 42.214 | 23.998 | 25.492 | 18.302 | 13.704 | 10.332 |
Totaal Lasten programma's | 296.703 | 266.700 | 272.974 | 255.449 | 247.985 | 244.106 |
Baten | ||||||
Bestuur en ondersteuning | 4.006 | 4.590 | 4.324 | 4.381 | 4.381 | 4.381 |
Veiligheid | 183 | 132 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Mobiliteit en bereikbaarheid | 1.713 | 1.592 | 1.113 | 962 | 953 | 953 |
Economie | 1.385 | 1.522 | 705 | 855 | 855 | 855 |
Onderwijs | 2.522 | 2.614 | 2.217 | 2.218 | 2.218 | 2.218 |
Sport, cultuur en recreatie | 4.014 | 3.644 | 3.556 | 3.606 | 3.606 | 3.606 |
Sociaal domein | 48.621 | 46.819 | 44.917 | 40.492 | 40.292 | 40.292 |
Volksgezondheid en milieu | 26.315 | 29.108 | 28.483 | 29.479 | 30.777 | 31.700 |
Bouwen en wonen (VHLOSV) | 11.660 | 16.632 | 18.739 | 14.077 | 9.817 | 4.717 |
Totaal Baten programma's | 100.419 | 106.652 | 104.129 | 96.145 | 92.973 | 88.797 |
Saldo van lasten en baten programma's | -196.284 | -160.048 | -168.845 | -159.303 | -155.012 | -155.309 |
Lasten Overige onderdelen | ||||||
Overhead | 29.461 | 40.766 | 40.505 | 40.404 | 39.458 | 38.860 |
Vennootschapsbelasting | 68 | 50 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Onvoorzien | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Algemene dekkingsmiddelen | 688 | 681 | 604 | 1.977 | 2.786 | 3.636 |
Totaal Lasten Overige onderdelen | 30.217 | 41.597 | 41.278 | 42.551 | 42.414 | 42.666 |
Baten Overige onderdelen | ||||||
Overhead | 754 | 115 | 98 | 61 | 51 | 51 |
Algemene dekkingsmiddelen | 184.857 | 194.959 | 196.449 | 195.635 | 193.785 | 195.348 |
Totaal Baten Overige onderdelen | 185.611 | 195.074 | 196.547 | 195.696 | 193.836 | 195.399 |
Saldo van lasten en baten Overige onderdelen | 155.394 | 153.477 | 155.269 | 153.145 | 151.422 | 152.733 |
Totaal voor resultaatbestemming | -43.879 | -6.621 | -13.627 | -6.208 | -3.640 | -2.626 |
Verrekening met de reserves | ||||||
Storting in reserves | 0 | 13.845 | 13.436 | 5.953 | 4.119 | 2.392 |
Onttrekking aan reserves | 35.267 | 18.520 | 20.608 | 10.609 | 6.884 | 5.093 |
Saldo mutaties reserves | 35.267 | 4.675 | 7.172 | 4.657 | 2.765 | 2.701 |
Begrotingsresultaat | -5.623 | -1.896 | -6.404 | -1.502 | -825 | 125 |
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Incidentele baten en lasten
Om een goed oordeel te kunnen geven over het structurele evenwicht tussen lasten en baten is het noodzakelijk inzicht te hebben in de incidentele baten en lasten, die zijn geraamd in de begroting 2026 en meerjarenramingen 2025-2029. Voor een gespecificeerd overzicht per programma wordt verwezen naar de bijlagen.
Het totaal van de incidentele baten en lasten over de begrotingsjaren is per programma opgenomen in onderstaande tabel.
Incidentele Lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
|---|---|---|---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | 22.727 | 844 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead | 620 | 297 | 555 | 1.003 | 0 | 0 |
Mobiliteit en bereikbaarheid | 600 | 1.881 | 1.172 | 237 | 71 | 0 |
Economie | 185 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijs | 553 | 210 | 2.004 | 825 | 825 | 0 |
Sport, cultuur en recreatie | 858 | 505 | 270 | 238 | 173 | 0 |
Sociaal domein | 6.137 | 7.781 | 8.394 | 2.000 | 1.865 | 865 |
Volksgezondheid en milieu | -376 | 2.990 | 1.221 | 1.171 | 1.171 | 1.056 |
Bouwen en wonen (VHLOSV) | 33.022 | 14.574 | 15.551 | 9.099 | 4.181 | 1.438 |
Algemene dekkingsmiddelen | 216 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 64.542 | 29.281 | 29.167 | 14.573 | 8.286 | 3.359 |
Incidentele Baten | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Bestuur en ondersteuning | 5 | 285 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mobiliteit en bereikbaarheid | 218 | 208 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Economie | 390 | 810 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijs | 65 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sport, cultuur en recreatie | 353 | 135 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociaal domein | 5.842 | 4.334 | 4.164 | 0 | 0 | 0 |
Volksgezondheid en milieu | 1.541 | 2.535 | 1.106 | 1.056 | 1.056 | 1.056 |
Bouwen en wonen (VHLOSV) | 4.132 | 12.302 | 14.228 | 9.776 | 5.131 | 638 |
Algemene dekkingsmiddelen | 0 | -2.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 12.546 | 17.938 | 19.497 | 10.832 | 6.187 | 1.694 |
Mutaties reserves | ||||||
Storting in reserves | 0 | 11.857 | 11.621 | 4.601 | 2.750 | 1.000 |
Onttrekking aan reserves | 33.655 | 16.988 | 18.457 | 6.840 | 4.024 | 2.665 |
Saldo mutaties reserves | 33.655 | 5.131 | 6.836 | 2.239 | 1.274 | 1.665 |
Totaal per saldo | -18.341 | -6.212 | -2.834 | -1.501 | -825 | 0 |
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Structurele reserve mutaties
Uitgangspunt is dat reserves alleen incidentele mutaties bevatten. Hierop is voor enkele reserves die structurele een uitzondering. Het gaat om onderstaande reserves.
Structurele reservemutaties | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
|---|---|---|---|---|
Structurele onttrekkingen | ||||
Reserve Dekking afschrijvingslasten | 1.801 | 2.001 | 2.053 | 2.078 |
Reserve Herwaardering Activa | 350 | 350 | 350 | 350 |
Algemene Reserve (vrij besteedbaar) | 0 | 1.418 | 457 | 0 |
Subtotaal | 2.151 | 3.769 | 2.860 | 2.428 |
Structurele stortingen | ||||
Reserve tekorten jeugdzorg | 1.437 | 1.352 | 1.369 | 1.392 |
Subtotaal | 1.437 | 1.352 | 1.369 | 1.392 |
Bedragen x € 1.000 |
Structureel en reëel begrotingsevenwicht
Op basis van de vastgestelde begroting 2025-2028, de kadernota 2026-2029, tussentijdse ontwikkelingen (zoals de meicirculaire 2025) en de bestaande plannen voor de komende jaren, is de verwachting dat de gemeente Leidschendam-Voorburg in 2026 een structureel begrotingsresultaat heeft van (afgerond) € 3,6 miljoen nadelig.
Het college heeft er voor gekozen om de tekorten in 2026, die door Rijksingrijpen zijn ontstaan, zichtbaar te houden en niet dicht te bezuinigen ten koste van de voorzieningen van onze burgers. Dit is conform de lijn uit de kadernota. Deze programmabegroting schetst een structureel sluitende begroting vanaf 2027. De structureel sluitende begroting vanaf 2027 wordt onder andere mogelijk gemaakt doordat de tekorten voor een groot deel door gedegen financieel beleid zijn teruggelopen. Daarnaast kunnen gemeenten ook een structureel beroep doen op de algemene reserves. Zoals in de kadernota en de budgetbrief is aangegeven maakt de gemeente Leidschendam-Voorburg behoedzaam gebruik van deze faciliteit. Binnen de eerder gestelde kaders, kan onze gemeente vanaf 2027 een structureel sluitende begroting aan de gemeenteraad voorleggen. Hiermee voldoet de gemeente aan de vereisen van de toezichthouder.
Het structureel en reëel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en de baten te verminderen met de incidentele lasten en baten.
Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Begrotingssaldo na bestemming | -6.404 | -1.502 | -825 | 125 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 2.834 | 1.501 | 825 | 0 |
Structureel begrotingssaldo | -3.570 | 125 | ||
Bedragen x € 1.000. Negatief bedrag = per saldo last | ||||
