2. Mobiliteit en bereikbaarheid

Wat gaan we ervoor doen?

Maatregelen mobiliteit en bereikbaarheid

Doel 1: Verkeersveiligheid verbeteren.

Activiteiten:

  • Uitvoering van diverse maatregelen uit het Actieplan Verkeersveiligheid, met extra aandacht voor veilige schoolomgevingen, voetgangers- en fietsvoorzieningen en hoogwaardige infrastructuur.
  • Herinrichting van wegen zoals de Veursestraatweg en Dr. Van Noortstraat om de verkeersveiligheid en het comfort voor alle weggebruikers te vergroten.
  • Beheer en onderhoud verkeersinfrastructuur.

Toelichting:
Verkeersveiligheid is een basisvoorwaarde voor duurzame en gezonde mobiliteit. Door infrastructuur veiliger te maken en aandacht te geven aan kwetsbare weggebruikers, wordt het aantrekkelijker om te kiezen voor lopen en fietsen. Dit draagt ook bij aan een prettigere, veiliger leefomgeving.
Het beheer en onderhoud van de verkeersinfrastructuur wordt conform de beheerplannen uitgevoerd. Voor meer informatie zie paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Indicator en Streefwaarden:

  • Indicator 1: Toename van het aantal schoolomgevingen met attentie verhogende en snelheidsremmende maatregelen.

Streefwaarde: Minimaal 75% van de schoolomgevingen voorzien van attentie verhogende maatregelen.

  • Indicator 2: Toename van het aantal naar 30 km/uur geüpgrade wegen.

Streefwaarde: De aanpassingen aan de Nieuwstraat en Rodelaan om deze straten in te richten als 30 km/uur-gebieden zijn volledig afgerond.

  • Indicator 3: Het beïnvloeden van het rijgedrag van weggebruikers vergroten.

Streefwaarde: In gebruik name van 15 roulerende snelheidsinformatie displays.

  • Indicator 4: Toename van het aantal veilig ingerichte wegen.

Streefwaarde: Start uitvoering herinrichting Veursestraatweg en Dr. Van Noortstraat in het derde kwartaal.

  • Indicator 5: Inwoners dat te maken heeft met onveilige verkeerssituaties in de eigen buurt (Wijkatlas).

Streefwaarde: aantal inwoners dat aangeeft vaak of soms hiermee te maken te hebben neemt af.

Doel 2: Bereikbaarheid en leefbaarheid in woonwijken en centra verbeteren.

Activiteiten:

  • Voortzetting van proactief en operationeel verkeersmanagement rond de Mall.
  • Realisatie van de aanpassing van de tramhalte aan de Heuvelweg, inclusief extra oversteekplaats voor voetgangers van/naar de halte.
  • Uitwerking en invoering van vergunning parkeren in de buurten rondom de Mall.
  • Invoering aangescherpt parkeerbeleid in Voorburg-West.
  • Verbeterd mobiliteitsbeleid in Voorburg Noord Noord als onderdeel van de buurtaanpak binnen het Uitvoeringsproject riolering.
  • Verbetering van de OV-bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid via RandstadRail halte Leidschendam-Voorburg.
  • Voorbereiding en start buurtbus tussen Stompwijk en Leidschendam.
  • Uitwerking van de inrichting van het stationsplein, Opa's Veldje en de Prinses Mariannelaan en van aanpassing van kruispunten in het kader van de plan- en studiefase van het project De Vlietlijn.

Toelichting:
Door de bereikbaarheid van centra en voorzieningen te verbeteren en tegelijkertijd de leefbaarheid van woonwijken te versterken, ontstaat een betere balans tussen mobiliteit en woonkwaliteit. Dit is nodig omdat de druk op de openbare ruimte toeneemt.
Proactief en operationeel verkeersmanagement is essentieel om verkeersdrukte op piekdagen beheersbaar te houden en negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid in onze gemeente te beperken. Met diverse parkeermaatregelen gaan we parkeeroverlast tegen en verbeteren we de bereikbaarheid en leefbaarheid van de wijken. We zetten in op maatwerkvervoer in de vorm van een buurtbus tussen Stompwijk en Leidschendam. Om ervoor te zorgen dat inwoners goed gebruik kunnen maken van de RandstadRail moeten onder andere de op- en overstapmogelijkheden aangepakt worden. Daarnaast werken we aan het verbeteren van de verbinding met Leidschendam Zuid, o.a. met een fietsstraat in de Vlietweg. In Voorburg-West worden diverse maatregelen uitgewerkt in het kader van de plan en studiefase van het project De Vlietlijn.

Indicatoren & streefwaarden:

  • Indicator 1: Bereikbaarheid van de Mall en wijken rondom de Mall op pijl houden.

Streefwaarde: De verkeersdrukte rond de Mall op piekmomenten beheersbaar houden.

  • Indicator 2: Bereikbaarheid binnen de gemeente per auto, openbaar vervoer, fiets.

Streefwaarde: Bij de komende meting in de Wijkatlas is de bewonerswaardering voor bereikbaarheid minimaal gelijk aan de score uit 2023.

  • Indicator 3: Inwoners zijn tevreden over het openbaar vervoer.

Streefwaarde: De bewonerswaardering voor openbaar vervoer in de Wijkatlas stijgt naar minimaal een 7,9 in de volgende meting (was 7,8 in 2023), met een uiteindelijke ambitie van 8,0.

  • Indicator 4: Bewoners van Voorburg West ervaren minder parkeerdruk en meer beschikbaarheid van parkeerruimte in hun eigen buurt.

Streefwaarde: De parkeerbezettingsgraad in Voorburg West daalt structureel tot onder de 90%, onder andere door het tegengaan van vreemdparkeerders.

  • Indicator 5: Een beheersbare parkeerdruk in de wijken rondom te Mall.

Streefwaarde: Door invoering van vergunningparkeren wordt de parkeerbezettinggraad tijdens piekmomenten teruggebracht tot onder de 90%.

Doel 3: Duurzame en actieve mobiliteit bevorderen.

Activiteiten:

  • Een start maken met het opstellen van een Programma Duurzame Mobiliteit en Bereikbaarheid onder de Omgevingsvisie. Een Programma gericht op de concretisering van het STOMP-principe voor de gemeente en de vertaling ervan in concrete uitvoeringsprojecten, waaronder maximumsnelheid van 50 naar 30 km/uur.
  • Vervolgonderzoek en (door)ontwikkeling van (mobiliteits)plannen voor de A12-spoorzone, CID Binckhorst, stationsomgeving Laan van NOI (Planuitwerkingsfase), de omgeving van de Mall en Leidschendam-Zuid.
  • Samenwerking met regionale partners (MRDH, Rijksoverheid) voor innovatieve mobiliteitsoplossingen en alternatieven voor het gepauzeerde Rijksproject A4 Haaglanden/N14.
  • Impuls voor innovatief mobiliteitsbeleid. We gebruiken de denkkracht van inwoners, (startende) ondernemers en wetenschappers om samen tot innovatieve oplossingen te komen.
  • Uitvoeren Fietsstrategie:

- We maken een inhaalslag in het asfalteren van fietspaden.
- We werken met de MRDH en buurgemeentes verder aan een samenhangend (regionaal) fietsnetwerk.
- We promoten het fietsen vanuit de campagne ‘LV Fietst!’.

  • Het faciliteren van de uitbreiding van deelmobiliteit, met een focus op de fiets en (elektrische) deelauto.

Toelichting:
Deze activiteiten zijn essentieel om de mobiliteitstransitie in onze gemeente verder vorm te geven. Door niet alleen in te zetten op infrastructuur maar ook op gedragsverandering en samenwerking met de regio, maken we duurzame vervoerswijzen aantrekkelijker en vanzelfsprekender. Dit draagt bij aan de doelstellingen uit de Omgevingsvisie en versterkt de koppeling tussen mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling.
Via verschillende sporen willen we het voor de fietser – zowel voor onze inwoners als die van buiten de gemeente – veiliger, comfortabeler en mooier maken. Uitbreiding van deelmobiliteit zorgt er voor dat inwoners er makkelijker gebruik van kunnen maken en de voordelen er van kunnen ervaren, zowel voor vervoer van A naar B als in het voor- en natransport in combinatie met openbaar vervoer.
Deze activiteiten zijn belangrijk om de mobiliteitstransitie in onze gemeente verder vorm te geven.

Indicator en Streefwaarden:

  • Indicator 1: Ervaring van de fietsvriendelijkheid in de gemeente.

Streefwaarde: De bewonerswaardering voor fietsvriendelijkheid in de Wijkatlas stijgt naar minimaal een 7,8 bij de komende meting (dit was 7,7 in 2023).

  • Indicator 2: Verbetering van de fietsinfrastructuur op de Velostrada.

Streefwaarde: Fietsstraten Van Alphenstraat en Pompe van Meerdervoortstraat gerealiseerd in Q2 2026 en planvorming fietsstraat Nicolaas Beetslaan en kruispunt Hofzichtlaan-Appelgraade-Populierendreef gereed in Q3 2026.

  • Indicator 3: Verbetering van de fietsinfrastructuur op overige wegen.

Streefwaarde 1: Fietsstraat Parnashofweg gerealiseerd in het tweede kwartaal van 2026.
Streefwaarde 2: Asfalteren van delen van de tegelfietspaden langs de Mgr. Van Steelaan, Rodelaan en Prins Bernhardlaan uitgevoerd.

  • Indicator 4: Toename van het aanbod en gebruik van deelvervoer.

Streefwaarde: Aandeel deelmobiliteit stijgt in 2026 door zowel een stijging van het aanbod als van het gebruik (ten opzichte van 2025).

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2025 15:00:18 met de export van 10/14/2025 14:52:40