1. Veiligheid

Wat gaan we ervoor doen?

Brandweer en rampenbestrijding

Doel 1: Waarborgen van een effectieve en professionele crisisorganisatie.

Activiteiten:

  • Samenwerking met Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) en andere VRH-gemeenten voortzetten.
  • Vakbekwaam houden van het Gemeentelijk Crisisteam, beleidsteam en crisisfunctionarissen.
  • Lokale implementatie van de gemeentelijke crisisorganisatie (reguliere taken zoals bijvoorbeeld juridisch advies, ICT, toezichthoudende functies etc.).
  • Implementatie van regionale crisiscommunicatie en lokale incidentencommunicatie

Toelichting:
Als opdrachtgever werken wij intensief samen met de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) en VRH-gemeenten. Het afgelopen jaar is in navolging van de Visie en het Regionaal plan gemeentelijke crisisbeheersing de gemeentelijke bevolkingszorg geactualiseerd. Binnen de sectie bevolkingszorg is tussen betrokken partners een splitsing gekomen tussen bevolkingszorg en gemeentelijke taken . Hetzelfde proces is op dit moment toegepast op communicatie . Hier zal de splitsing tussen crisis- en incidentencommunicatie nog worden geïmplementeerd.

In regionale samenwerking zijn het afgelopen jaar de kerntaken voor crisisbeheersing verder uitgewerkt. Komend jaar ligt de focus op de lokale implementatie en het inregelen van de reguliere gemeentelijke taken in tijden van crisis. Voor een goed functionerend lokale crisisorganisatie is opleiden, trainen en oefenen van betrokkenen in de crisisorganisatie noodzakelijk. Dit zal ook het komende jaar een prioriteit blijven.

De verdere inrichting van reguliere functies in tijden van crisis gaan naar verwachting meer geld kosten dan beschikbaar. Wat de impact exact is, is nu nog niet bekend. Het in kaart brengen maakt onderdeel uit van het project lokale implementatie (2025).

Indicatoren en streefwaarden:

  • Indicator 1: Aanwezigheid van vastgestelde gemeentelijke afspraken over cruciale processen tijdens een crisis (zoals toezicht, juridisch advies, communicatie en ICT).

Streefwaarde: Gemeentelijke afspraken over alle genoemde processen zijn vastgesteld en formeel geborgd in de werkprocessen van de betrokken afdelingen in 2026.

  • Indicator 2: Beschikbaarheid en actualiteit van crisisprotocollen binnen gemeentelijke afdelingen, die bijdragen aan een effectieve crisisbeheersing ten behoeve van de samenleving.

Streefwaarde: 100% van de beschikbare crisisprotocollen is geactualiseerd en vastgelegd in werkprocessen in 2026 en daarmee volledig inzetbaar tijdens een crisis.

  • Indicator 3: Aantal lokale crisisoefeningen uitgevoerd zonder betrokkenheid van de regionale crisisorganisatie.

Streefwaarde: Minimaal 2 lokale crisisoefeningen per jaar.

  • Indicator 4: Mate waarin de crisisorganisatie effectief kan handelen tijdens een crisis door voldoende opgeleide leden.

Streefwaarde: Minimaal 90% van de leden van de lokale crisisorganisatie kan de crisisrol uitvoeren, wat bijdraagt aan een effectieve crisisrespons voor de samenleving. Dit kan bijvoorbeeld door gerichte training/opleiding.  

  • Indicator 5: Mate van bewustzijn onder medewerkers over hun eigen rol tijdens een crisis.

Streefwaarde: 100% van de medewerkers is aantoonbaar bewust van hun eigen rol tijdens een crisis (bijvoorbeeld via een opleiding en scenario oefeningen).

Veiligheid

Doel 1: Zorgen voor een veilige en weerbare gemeente om te wonen, werken, ondernemen, recreëren en verblijven.

Activiteiten:

  • Samenwerken met inwoners, ondernemers, veiligheidsdiensten, maatschappelijke partners en de gemeente.
  • Ontwikkelen en implementeren van wijkveiligheidsscans.
  • Centrale plaats in de wijken voor buurtpreventieteams.
  • Inrichting van steunpunten en een maatschappelijk netwerk om in te zetten in tijden van crisis.
  • In 2026 zetten we gezamenlijk met ROC Mondriaan in op het cyberweerbaar maken van onze ouderen.

Toelichting:
In 2026 zetten we de samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners voort om samen te werken aan veiligheid in de wijk. De wijkveiligheidsscans, die we in 2025 hebben ontwikkeld, vormen de basis voor het opstellen van gerichte actieplannen in samenspraak met bewoners. Buurtpreventieteams blijven een centrale rol spelen en worden, net als in voorgaande jaren, gekoppeld aan boa’s en andere betrokken collega’s afhankelijk van het actuele veiligheidsthema in de wijk. Hiermee versterken we de lokale netwerken en vergroten we de zichtbaarheid en inzetbaarheid van onze handhavers.

Ook in 2026 blijven we investeren in de juridische slagkracht van de gemeente, onder andere om voorbereid te zijn op crisissituaties. In het kader van digitale veiligheid starten we samen met ROC Mondriaan een traject om ouderen weerbaarder te maken tegen cybercriminaliteit.

Indicatoren en streefwaarden:

  • Indicator 1: Aantal wijken van Leidschendam-Voorburg waarin wijkveiligheidsscans zijn uitgevoerd.

Streefwaarde: Voor 100% van de wijken is er een wijkveiligheidsscans afgerond.

  • Indicator 2: Mate van inwonersbetrokkenheid bij wijkveiligheid door participatiebijeenkomsten.

Streefwaarde: In alle wijken is minimaal één inwonersparticipatiebijeenkomst over wijkveiligheidsscans georganiseerd.

  • Indicator 3: Mate waarin veiligheidsverbeteringen op wijkniveau zijn gepland en uitgevoerd.

Streefwaarde: Voor minimaal 80% van de wijken is een actieplan op basis van de wijkveiligheidsscans opgesteld.

  • Indicator 4: Betrokkenheid van ouderen bij activiteiten gericht op het vergroten van hun digitale veiligheid en weerbaarheid.

Streefwaarde: Minimaal 200 ouderen hebben deelgenomen aan de cyberweerbaarheidstraining in 2026.

  • Indicator 5: Effectiviteit en gereedheid van de crisisorganisatie in het waarborgen van de veiligheid van burgers tijdens crisissituaties.

Streefwaarde: Minimaal 2 crisisoefeningen of juridische scenario’s  per jaar, waarbij de crisisorganisatie volgens evaluaties adequaat functioneert en burgers beschermd worden.

Doel 2: transparante, efficiënte en effectieve inzet van handhavers en handhavingsinstrumenten.

Activiteiten:

  • Uitbreiding van handhavingsinstrumenten, denk hierbij aan de aanschaf en gebruik van bodycams en de implementatie en handhaving op het gebruik van het Digitaal Opkopersregister.
  • Uitvoeren van de proef met de toepassing van spoedeisende bestuursdwang op afvalovertredingen (besluitvorming vindt plaats in vierde kwartaal 2025, uitvoering proef 2026).
  • Ook in 2026 vraagt het op orde houden van de capaciteit van de boa’s doorlopende aandacht.

Toelichting:
We voeren in 2026 een proef uit met spoedeisende bestuursdwang bij afvalovertredingen. Daarnaast houden we blijvend aandacht voor het op peil houden van de capaciteit en deskundigheid van onze boa’s, waarbij we oog houden voor nieuwe ontwikkelingen en thema’s in de wijken. Handhavingsinstrumenten, zoals bodycams en het Digitaal Opkopersregister, worden verder ingebed in de dagelijkse praktijk.

Indicatoren en streefwaarden:

  • Indicator 1: Intensiteit en inzet van handhavingsmiddelen gericht op afval- en parkeerproblemen.

Streefwaarde: De scanauto wordt minimaal 1500 uur per jaar ingezet voor handhaving van afval en parkeren. We analyseren het effect van de inzet door het percentage inwoners dat aangeeft dat de buurt schoon is te meten vanuit bestaande data als de wijkatlas.

  • Indicator 2: Handhavingseffectiviteit bij afvalovertredingen ter bevordering van een schone en veilige leefomgeving.

Streefwaarde: Bij vastgestelde afvalovertredingen is, indien mogelijk, spoedeisende bestuursdwang effectief toegepast.

  • Indicator 3: Ervaren veiligheid door onze handhavers in de openbare ruimte.

Streefwaarde: Bij 100% van de boa’s zijn bodycams ingezet om de veiligheid van handhavers te vergroten.

  • Indicator 4: Mate van naleving van regels rond de handel in goederen ter voorkoming van heling en diefstal.

Streefwaarde: Minimaal 50% van de gecontroleerde opkopers voldoet aantoonbaar aan de verplichtingen van het Digitaal Opkopersregister , wat bijdraagt aan de bestrijding van criminaliteit.

Doel 3: Informatie-gestuurd werken op basis van signalen vanuit de samenleving

Activiteiten:

  • Inzet van het data-dashboard met als doel resultaatgerichte inzet van onze handhavingscapaciteit.
  • Op basis van de resultaten van de wijkveiligheidsscans in samenwerking met bewoners tot actieplannen komen.

Toelichting:
We werken informatiegestuurd met behulp van het data-dashboard. Hierdoor kunnen we onze inzet beter afstemmen op signalen vanuit de samenleving. Op basis van inzichten uit de wijkveiligheidsscans, vertalen we in 2026 deze data naar concrete maatregelen in de wijk, in nauwe samenwerking met inwoners. Transparantie, effectiviteit en samenwerking blijven daarbij onze kernwaarden.

Indicatoren en streefwaarden:

  • Indicator 1: Het data-dashboard met actuele veiligheidsdata wordt minimaal maandelijks geüpdatet.

Streefwaarde: In 2026 vindt er ten minste één update per maand plaats van het interne veiligheidsdashboard.

  • Indicator 2: Inzet van data voor gerichte veiligheidsaanpak op wijkniveau.

Streefwaarde: Minimaal 80% van de uitgevoerde wijkveiligheidsscans is gekoppeld aan informatie-gestuurde actieplannen, wat leidt tot gerichtere en effectievere veiligheidsmaatregelen in de wijk.

  • Indicator 3: Effectiviteit van datagedreven handhaving ter verbetering van de leefbaarheid en veiligheid. Wij meten deze effectiviteit aan de hand van bestaande data als de veiligheidsmonitor.

Streefwaarde: Minimaal 80 interventies zijn uitgevoerd waarbij handhavingscapaciteit gericht is ingezet op basis van actuele dashboarddata, wat heeft bijgedragen aan het verbeteren van de leefbaarheid

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2025 15:00:18 met de export van 10/14/2025 14:52:40