Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | -3.793 | -859 | 346 | 785 |
Nota van wijziging op de begroting 2025 | 239 | 362 | 220 | -119 |
Wijzigingen tot 1e Turap 2025 | -150 | -65 | -35 | 0 |
Mutaties kadernota 2026 - 2029 | -3.179 | -931 | -1.357 | -650 |
Begrotingssaldo na kadernota 2026 - 2029 | -6.882 | -1.493 | -825 | 17 |
Exogene en autonome ontwikkelingen | 555 | 450 | 472 | -346 |
Meicirculaire gemeentefonds | -822 | -688 | -748 | -762 |
Loon- en prijsontwikkeling | 1.161 | 1.179 | 609 | 809 |
Doorlichting begroting | 77 | 177 | 165 | 185 |
Moties en amendementen | -67 | -17 | -92 | -92 |
Financieel technische mutaties | -425 | -1.109 | -405 | 316 |
Saldo begroting 2026 - 2029 | -6.404 | -1.502 | -825 | 125 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 2.834 | 1.501 | 825 | 0 |
Structureel begrotingssaldo | -3.570 | 0 | 0 | 125 |
Bedragen x € 1.000 | ||||
Financiële positie
De financieel toezichthouder verwacht van de gemeente dat er een structureel en reëel sluitende begroting wordt aangeboden. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft er echter voor gekozen om de tekorten in 2026, die door Rijksingrijpen zijn ontstaan, zichtbaar te houden en niet dicht te bezuinigen ten koste van de voorzieningen van onze burgers. Dit is conform de lijn uit de kadernota. Deze programmabegroting schetst een structureel sluitende begroting vanaf 2027. De structureel sluitende begroting vanaf 2027 wordt onder andere mogelijk gemaakt doordat de tekorten voor een groot deel door gedegen financieel beleid zijn teruggelopen. Daarnaast kunnen gemeenten ook een structureel beroep doen op de algemene reserves. Zoals in de kadernota en de budgetbrief is aangegeven maakt de gemeente Leidschendam-Voorburg behoedzaam gebruik van deze faciliteit. Binnen de eerder gestelde kaders, kan onze gemeente vanaf 2027 een structureel sluitende begroting aan de gemeenteraad voorleggen. Daarnaast wordt een deel van de structurele onttrekking uit de kadernota in deze begroting teruggedraaid.
Ontwikkelingen
De meest relevante zorgen en of risico’s zijn in de paragraaf weerstandsvermogen beschreven en waar mogelijk becijferd. Een aantal ontwikkelingen zijn echter nog lastig om te becijferen. Zo hebben toegenomen internationale spanningen impact op de financiële markten, de economie en waarschijnlijk ook op onze gemeente. Hoe dit zich de komende tijd verder ontwikkelt is lastig in te schatten. Ook de vorming van een nieuw kabinet en (mogelijk) aanstaande nieuwe bezuinigingen kunnen gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de gemeentefinanciën, waardoor er additionele keuzes moeten worden gemaakt. In samenwerking met de VNG en de M50 zal onze gemeente de uitdagingen waar gemeenten mee te maken hebben nauwgezet volgen en indien nodig aankaarten bij de Haagse politiek om zo onze belangen te behartigen.
Gemeentelijke reserves
In vergelijking met veel andere gemeenten staat Leidschendam-Voorburg er financieel sterk voor. We hebben een stevige buffer opgebouwd, met naast een vrij besteedbare algemene reserve ook verschillende bestemmingsreserves die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Deze reserves zijn bedoeld voor thema’s die ons allemaal raken, zoals de energietransitie en duurzaamheid, herstelbeleid, mobiliteit en bereikbaarheid, onderwijshuisvesting en het ondersteunen van mensen om langer zelfstandig te kunnen wonen.
De omvang van deze reserves maakt het mogelijk dat we fors investeren in belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen, zonder dat ons meerjarenperspectief in de rode cijfers duikt of dat er op andere belangrijke beleidsterreinen ingegrepen moet worden. Het gaat hier altijd om incidentele uitgaven. Het is natuurlijk wel zo dat als de plannen uitgevoerd zijn, onze reserves dan flink zullen krimpen. Maar ondanks dat hebben ze naar verwachting nog steeds een acceptabel niveau en blijft de solvabiliteit ruim boven de 30%. In onderstaande tabel is het verloop van de gemeentelijke reserves weergegeven.
Reserve | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 69.758 | 60.504 | 58.735 | 59.203 | 59.328 |
Bestemmingsreserve | 146.382 | 142.060 | 137.670 | 133.612 | 130.911 |
Totaal | 216.140 | 202.564 | 196.405 | 192.815 | 190.239 |
Bedragen x € 1.000 | |||||
