Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieu vergunningverlening, toezicht (op bodem en bedrijven met milieubelastende activiteiten voor zover de provincie niet het bevoegd gezag is) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is ook vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De Omgevingswet verplaatst bevoegdheden voor het lozen van afvalwater op de riolering naar de gemeente. Dit is bij de ODH belegd. Het is de intentie om in 2026 een aantal adviestaken op het gebied van geluid over te dragen aan de ODH, omdat de expertise niet meer effectief en efficiënt in de eigen organisatie geborgd kan worden. Dit heeft onder meer te maken met de arbeidsmarkt. De extra kosten zijn nog niet in de begroting 2026 opgenomen. In de 1e Turap zal een voorstel worden opgenomen.
De ODH heeft een Koersplan opgesteld om de eigen organisatie van een uitvoeringsorganisatie voor vergunningverlening en handhaving om te bouwen tot een strategische adviesorganisatie. De kennisontwikkeling en advisering worden versterkt naar aanleiding van behoeften bij de gemeentelijke organisaties en het rapport van de commissie Van Aartsen over het functioneren van het landelijke VTH-stelsel. De aanbevelingen uit dit rapport staan in het Interbestuurlijke Programma VTH (IBP) dat zegt dat robuuste omgevingsdiensten cruciaal zijn voor de bescherming van inwoners en hun leefomgeving en het voorkomen van milieuschade. De kosten zijn opgenomen in de begroting.Gemeentelijke bijdrage
€ 1.185.236
Spiegeling afwegingskader
De expertise op een aantal vakgebieden kan beter en efficiënter door de ODH worden ingevuld, dan door de eigen organisatie. Het beschermen van de leefomgeving is een kerntaak van de overheid en daardoor is vergunningverlening en handhaving niet uit te besteden aan de markt. Het delen van de kosten van de ODH over de 9 gemeenten en de provincie is efficiënter en effectiever dan dit apart doen. Met de invoering van de Omgevingswet zijn vergunningverlening en handhaving tussen gemeente en ODH in 1 vergunning gecombineerd en moeilijk uit elkaar te houden. Intensieve samenwerking is vereist. Gezien de jaarlijkse omzet en zwaarte van de taken is een eigen rechtspersoon voor de ODH op zijn plaats. Bevoegdheden kunnen alleen aan een overheidsorganisatie die een eigen rechtspersoon is worden overgedragen. Zonder risicodragende deelname is er geen zeggenschap. De GR is door de provincie verplicht gesteld op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 2.653.782
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 1.961.928
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 9.640.016
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 9.757.176
Resultaat over 2024
€ 692.303
Risico's
De financiële risico’s zijn gering, omdat de ODH over voldoende reserves beschikt. De geplande uitgaven worden jaarlijks geraamd en in de begrotingen verwerkt.
- Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 21 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorne aan Zee, Wassenaar, Westland, en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Het versterken van het economisch vestigingsklimaat en het verbeteren van de bereikbaarheid voor de mensen die hier wonen, werken en recreëren. Dat is waar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor staat. De koers die hierbij wordt gekozen leggen 21 gemeenten vast in een Strategische Agenda. Voor de bestuursperiode 2023 - 2026 is dat de Strategische Agenda MRDH 2023 – 2026: Met elkaar, voor elkaar.
De begroting MRDH 2026 is opgesteld in een periode van financiële druk door bezuinigingen: het Ravijnjaar voor de gemeenten en druk op BDU middelen vanuit het Rijk. Daardoor is er extra aandacht voor een effectieve inzet van middelen. Begin 2026 stelt de MRDH de Visie Economisch Vestigingsklimaat en de Mobiliteitsvisie vast die richting geven aan de begroting en projecten. De MRDH wil met de begroting de economie versterken en de mobiliteit in de regio verbeteren. Leidschendam-Voorburg zal op beide visies een zienswijze indienen.
Het Investeringsprogramma Vervoersautoriteit geeft, als bijlage bij de begroting, een overzicht van lopende infrastructurele projecten, verkenningen en planstudies.
Gemeentelijke bijdrage
€ 234.927
Spiegeling afwegingskader
N.v.t. voor de rijksmiddelen in het kader van de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer (BDU) is Leidschendam-Voorburg afhankelijk van de MRDH. Leidschendam-Voorburg kan voor kleine - en grote projecten een verzoek om een bijdrage in dit kader indienen bij MRDH. Indien de raad besluit om uit de MRDH te stappen dan missen we de mogelijkheid van een bijdrage in infrastructurele werken. De bijdragen die de gemeente de afgelopen jaren toegekend gekregen heeft bedroegen regelmatig bedragen > € 250.000 per project. Na eventuele uittreding heeft de gemeente geen mogelijkheid meer om een bijdrage in infrastructurele werken uit de zogenaamde BDU middelen aan te vragen / te krijgen. Kortom uittreding is geen optie.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 35.421.549
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 41.202.899
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 1.532.687.221
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 1.752.607.411
Resultaat over 2024
€ 831.704
Risico's
De begroting voor 2025 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft betrekking op verschillende programma's en onderdelen, waarbij diverse financiële risico's worden geïdentificeerd: 1. Programma Economisch Vestigingsklimaat:- Risico's met betrekking tot het versterken van het economisch vestigingsklimaat worden afgedekt met eigen weerstandscapaciteit van de MRDH.- Een eerder financiële risicoanalyse uit 2015, met betrekking tot mogelijke verlies van inwonerbijdragen, is vervallen na vaststelling van uittreedregels in juli 2019. Hierdoor is het aanhouden van een aparte reserve niet meer nodig.2. Programma Exploitatie- en Infrastructuur Verkeer en Openbaar Vervoer:- Risico's gerelateerd aan verkeer en vervoer worden in eerste instantie opgevangen binnen de projecten door middel van een risicobuffer. Als deze buffer niet toereikend is, worden BDU-middelen (Brede Doeluitkering) gebruikt. Dit kan leiden tot vertraging of vermindering van andere bestedingen die ten laste gaan van de BDU-middelen.- Verkeer en vervoer worden voornamelijk (>99%) gefinancierd met rijksmiddelen.Specifieke ontwikkelingen voor het openbaar vervoer:- Met instemming van de motie Bikker wordt het regionaal openbaar vervoer structureel met € 300 miljoen extra ondersteund. Verwachting is dat € 73 miljoen bij de MRDH terecht komt, waarvan € 39 miljoen nodig is voor het afwenden van tariefstijging. -Het algemeen bestuur heeft op 15 december 2023 ingestemd met de besluiten in het kader van Borging toekomstbestendig OV in de hele regio. Hiervoor is € 145 miljoen als reservering in de OV-exploitatiebegroting, waarvan € 137 miljoen gedekt uit beschikbare financiële ruimte binnen het BDU-saldo. Financiering OV-bedrijven:- De MRDH financiert investeringen in railvoertuigen en -infrastructuur van regionale OV-bedrijven, wat bepaalde risico's met zich meebrengt.- Een extern onderzoek uit 2016 concludeerde dat er een reserve moet worden gevormd om risico's die direct van invloed zijn op de economische waarde van het gefinancierde materieel af te dekken.- De MRDH heeft een railconcessie gegund aan deze OV-bedrijven voor de periode 2016-2026 en heeft zekerheidsrechten en kredietrisicobeperkingen ingesteld.- De ondergrens voor de risicoreserve financieringen wordt bepaald op € 36 miljoen, op basis van de maandelijkse concessievergoedingen van gemiddeld € 40 miljoen en een hoog ingeschat risico (90%) in het worst case scenario (faillissement). Deze reserve is bedoeld om mogelijke financiële risico's te dekken die direct invloed kunnen hebben op de economische waarde van het gefinancierde materieel.
- Gemeenschappelijke regelingen
Avalex
Naam
Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar.
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
Avalex heeft een nieuw koersdocument opgesteld voor de periode tot 2030. Avalex positioneert zich als een adviseur en ondersteuner voor de gemeenten binnen hun eigen afval- en circulair beleid.
Op initiatief van Avalex is tijdens het VNG-congres in juni 2022 een motie aangenomen over de rol van gemeenten, en meer specifiek de NVRD (Nederlandse Vereniging van Reinigingsdiensten), bij de totstandkoming van (nieuwe) UPV's. Deze motie is per acclamatie aangenomen. Gevolg is nu dat er vanuit de branche gewerkt wordt aan een model 2.0 voor UPV's.
Naar aanleiding van een motie tijdens het VNG-congres 2023 over de inzameling van PMD hebben nieuwe onderhandelingen plaatsgevonden met Verpact (veregenwoordiger gezamenlijke verpakkingsindustrie. Deze hebben geleid tot nieuwe afspraken over de inzamelvergoeding voor gemeenten. Deze afspraken gaan per 1 januari 2026 in.Gemeentelijke bijdrage
Inschatting voor 2026: € 11.322.325
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 5.672.000 (concept begroting 2026)
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 5.612.000 (concept begroting 2026)
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 39.513.000 (concept begroting 2025)
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 53.535.000 (concept begroting 2025)
Resultaat over 2024
€ 529.000 (jaarrekening 2024)
Risico's
1. Het risico dat uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) leidt tot veel suboptimale verwerkingsstromen door veel verschillende stromen met lage volumes. En risico dat alleen de minder waardevolle stromen nog achterblijven voor de gemeenten waarbij de vergoeding voor inzameling niet kostendekkend is;2. Het risico dat er onvoldoende erkenning is m.b.t. de duurzaamheidsdoelstellingen en de investeringen en beleidsontwikkelingen die dat vraagt vanuit de gemeenten;3. Het risico op beperkte kennisborging en kennisontwikkeling: er zijn veel kwetsbare functies binnen Avalex waar maar één persoon de functie uitvoert;4. Het risico dat deelnemende gemeenten steeds meer maatwerk wensen waardoor de kosten stijgen en efficiëntie verloren gaat;5. Het risico dat er onvoldoende mensen beschikbaar zijn met de juiste competenties, doordat Avalex niet als een aantrekkelijke werkgever wordt gezien in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt;6. Het risico van onvoorzien hoge prijsstijgingen van materialen, personeelskosten en diensten. En gebrek aan beschikbaarheid van materialen, personeel en diensten;7. Het risico op uitval van systemen door verouderde hardware en software en ontoereikende verbindingen op locaties.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Brandweer
De verdichting en energietransitie leiden ertoe dat het bestrijden van incidenten en de gevolgen daarvan “op straat” steeds complexer worden. Daarom wordt steeds meer van belang dat risico’s “aan de voorkant” worden beheerst, waarbij de brandweer in toenemende mate risicogericht in plaats van regelgericht aan gemeenten adviseert. Een meer risicogerichte aanpak is daarnaast nodig omdat wet- en regelgeving niet gelijklopen met de snelheid waarmee ontwikkelingen plaatsvinden.Crisisbeheersing
In regionaal verband werken de brandweer, de GHOR, de negen gemeenten en de politie samen op het gebied van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Diverse ontwikkelingen hebben effect op de risico’s in de regio en daarmee op het dagelijks werk en de multidisciplinaire samenwerking. Om de kwaliteit van het werk te blijven garanderen moet de veiligheidsregio blijven inspelen op (toekomstige) maatschappelijke trends, ontwikkelingen en wijziging van wet- en regelgeving.
De VRH ontvangt tussen 2023 en 2026 extra gelden in dit kader. De extra gelden zijn daarom ook specifiek bestemd voor de versterking van de boven- en interregionale crisisbeheersing en informatiepositie. De middelen worden ingezet om de slagkracht, flexibiliteit, veerkracht en robuustheid van de regionale crisisorganisatie verder te versterken. Hierop is echter ook een korting van 10% aangekondigd.GHOR
De GHOR hernieuwt in 2025 haar meerjarenbeleidsplan voor de beleidsperiode 2026-2030. Naar verwachting zal de focus op de thema’s uit eerdere beleidsperiodes niet helemaal komen te verliggen, dit is mede afhankelijk van de ontwikkelingen in het wetgevingstraject. De ontwikkeling van het nieuwe meerjarenbeleid vindt plaats in 2025, belangrijke thema’s zijn dan informatiemanagement, risicobeheersing en crisisbeheersing. De exacte thema’s worden gedurende 2025 duidelijk.Gemeentelijke bijdrage
€ 7.176.000
Spiegeling afwegingskader
2027
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 2.224.000
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 6.256.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 118.103.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 126.974.000
Resultaat over 2024
€ 4.641.000
Risico's
De bevolkingsgroei en de bijbehorende verdichting, in combinatie met de impact van de energietransitie, leiden tot een stijging van het aantal incidenten en maken het operationele werk steeds complexer. Dit stelt hogere eisen aan de inzetcapaciteit en vakbekwaamheid van het personeel, terwijl deze capaciteit – net als bij veel andere uitvoeringsorganisaties – onder druk staat. Daarom onderzoekt Brandweer Haaglanden de komende periode welke aanpassingen in het bedrijfsmodel nodig zijn om het vereiste zorgniveau te blijven garanderen. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn de ontwikkeling naar een meer vraaggestuurde operationele organisatie en de verbetering van digitale informatievoorziening.Daarnaast wordt de komende jaren extra aandacht besteed aan strandveiligheid. De brandweer investeert in de opleiding van personeel op het gebied van strandbewaking en reddingsoperaties op zee.Het is als gevolg van de verwachte bevolkingsgroei, toenemende verdichting en risico’s die samenhangen met de energietransitie niet realistisch om te verwachten dat de incidenten qua aantal en impact de komende jaren zullen afnemen. Deze ontwikkelingen geven daardoor op dit moment geen ruimte om te bezuinigen op het brandweerzorg-niveau. Het bestuur van de VRH heeft daarom gezocht naar besparingsmogelijkheden die niet het veiligheidsniveau in Haaglanden aantasten. De mogelijkheden die het bestuur van de VRH in dit kader ziet, leiden ertoe dat de begroting in 2026 met 4% kan worden verlaagd en bestaan uit: - Het realistischer en scherper begroten. - Het gebruiken van de in 2024 gevormde bestemmingsreserve om zo de gemeentelijke bijdrage in 2026 incidenteel te verlagen. Dit is een maatregel die het VRH-bestuur eerder heeft getroffen om te anticiperen op het ravijnjaar en bespaart de gemeenten in 2026 in totaal € 3,3 miljoen (3 %). Deze twee maatregelen komen bovenop de bestaande efficiencymaatregel die is opgenomen in het huidige financieel verdeelmodel4. In dit model is namelijk ingebouwd dat de mutatie van het aantal inwoners niet voor 100%, maar voor 25% in de inwonerbijdragen wordt verdisconteerd. Hiermee is – op basis van het aantal inwoners dat in de periode 2015-2024 met 100.000 is gestegen in de regio Haaglanden – een besparing van in totaal ruim € 7 mln. gerealiseerd.
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
GGD
Het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling GGD-VT, specifiek GGD Haaglanden bevordert, bewaakt en beschermt de publieke gezondheid. De GGD ziet bestaanszekerheid als belangrijke voorwaarde voor het verder kunnen verkleinen van gezondheidsverschillen. Deze volksgezondheidsopgave staat in de regio Haaglanden volop in de aandacht. De GGD Haaglanden Visie 2030 en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA) werkt de GGD Haaglanden aan deze opgave. De GGD Haaglanden maakt een vertaling van deze ontwikkelingen naar de situatie in Haaglanden en levert een bijdrage aan deze uitdagingen. De GGD Haaglanden zal in 2026 bijdragen aan de ontwikkelingen in vervolg op IZA en GALA bijvoorbeeld door het verder vormgeven van de regionale preventie-infrastructuur, het versterken van de kennisfunctie en het ontwikkelen van passende monitoring en evaluatie. Daarnaast versterkt de GGD Haaglanden in 2026 de uitvoering van infectieziektebestrijding en adviseert de GGD over een gezonde leefomgeving..Veilig Thuis
Voor het onderdeel Veilig Thuis Haaglanden is ook in 2026 het terugdringen van de wachtlijst een prioriteit voor het bestuur. Afgelopen jaren zijn hier goede stappen in gezet en deze werkwijze wordt verder doorgezet. De personele bezetting is steeds beter op orde, maar dit blijft een belangrijk aandachtspunt gezien de krapte op de arbeidsmarkt en het belang van goed personeel voor de uitvoering van het belangrijke werk dat verricht wordt. In 2026 wordt door Veilig Thuis Haaglanden verder ingezet op het verlagen van de werkdruk ten behoeve van een extra inzet op het terugdringen van de wachtlijst en het uitvoeren van de wettelijke taken binnen de daarvoor afgesproken termijnen. Daarnaast blijft Veilig Thuis Haaglanden inzetten op kwaliteitsverbetering en op de samenwerking met de lokale teams. Het bestuur ziet de samenwerking in de keten van de aanpak van huiselijk geweld als een belangrijke factor die kan leiden tot een afname van het aantal hermeldingen bij Veilig Thuis. In 2026 wordt een stap gezet in de ontwikkeling van “Regiovisie Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming”, deze landelijke ontwikkeling kan gevolgen hebben voor de werkzaamheden van de Veilig Thuis organisaties. Hier houden we vinger aan de pols. Tenslotte zet de GR (Gemeenschappelijke Regeling) in 2026 nog verder in op de expertiseontwikkeling over femicide. Vrouwen worden in Nederland disproportioneel vaker gedood door hun (ex-)partner of een familielid dan mannen. In de regio Haaglanden is dat niet anders. Als onderdeel van het speerpunt deskundigheidsbevordering gendergerelateerd geweld, wordt landelijk ingezet op het vroegtijdig herkennen van de rode vlaggen van intieme terreur en femicide.Gemeentelijke bijdrage
€ 1.934.000
Spiegeling afwegingskader
Op 27 juni 2024 is de gewijzigde regeling van de GR GGD-VT Haaglanden door het Algemeen Bestuur vastgesteld conform de nieuwe Wet Gemeenschappelijke regelingen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 2.432.000
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 1.838.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
nihil
Vreemd vermogen 31-12-2024
nihil
Resultaat over 2024
€ 346.000
Risico's
De gemeenschappelijke regeling GGD & Veilig Thuis beschikt zelf over een zeer beperkte weerstandscapaciteit waardoor risico’s door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen. In de risicoparagraaf van de gemeenschappelijke regeling (GR) is een inschatting gemaakt van de financiële risico’s. De verwachting is dat het totale risico maximaal € 1 miljoen bedraagt (aandeel LV is circa € 55.000).Zie ook de paragraaf weerstandsvermogen.
- Gemeenschappelijke regelingen
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Doelstelling
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. In 2019 is de gemeenschappelijke regeling gewijzigd, waarmee de taken en verantwoordelijkheden beter zijn beschreven. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Belangrijkste ontwikkeling is het realiseren van het regionale inkoopproces waardoor tijdelijk sprake is van een intensivering van werkzaamheden. Het inkoopproces en de risico’s die hiermee gepaard gaan hebben invloed op de benodigde weerstandscapaciteit.
Gemeentelijke bijdrage
€ 317.000
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke regeling SJBH trad op 1 januari 2020 in werking. Partijen zijn deze regeling voor onbepaalde tijd aangegaan.
Er is sprake van een publiek belang: het college is verantwoordelijk voor een kwalitatief en kwantitatief toereikend aanbod van jeugdhulp op grond van de jeugdwet. Hiervoor is het nodig om overeenkomsten aan te gaan met aanbieders van jeugdhulp. Op grond van artikel 2.8 van de Jeugdwet moeten colleges samenwerken indien dat voor een doelmatige en doeltreffende uitvoering van de wet nodig is. Voor de taken die zijn ondergebracht in de GR SbJH is dat het geval voor in ieder geval de hoog specialistische jeugdhulp. Het Rijk is voorbereidingen aan het treffen om deze samenwerking verplicht te stellen in een gemeenschappelijke regeling. Met de GR SbJH wordt al aan deze verplichting voldaan.
Het is daardoor ook niet mogelijk om een derde partij de taken uit te laten voeren.
Vanwege de verantwoordelijk van de gemeenten is een actieve betrokkenheid noodzakelijk en een rechtspersoonlijkheid in de vorm van een bedrijfsvoering organisatie.
In december 2023 is de GR gewijzigd in verband met het uittreden van Voorschoten.
In 2024 is de GR gewijzigd zodat deze voldoet aan de gewijzigde Wgr.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 122.000
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 285.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 4.139.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 3.573.000
Resultaat over 2024
€ -87.000
Risico's
In de risicoparagraaf in de begroting 2026 van de gemeenschappelijke regeling zijn de risico's opgenomen. Ook is er een inschatting gemaakt van de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit is daarbij bepaald op € 1.288k. Het aandeel van Leidschendam-Voorburg hierin is 7%, € 90.160.
- Gemeenschappelijke regelingen
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Niet van toepassing
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
De in 2024 ingestoken weg om te werken met een afzonderlijke adviseur en een combinatiefunctie toezichthouder/directievoerder blijkt voor NAD Gemalenbeheer een goede keuze. Dit gaan we continueren. Voor komende periode zijn er wel de nodige uitdagingen. Er ligt meer werk dan het huidige team van NAD Gemalenbeheer aan kan. Gewerkt wordt aan meer inzicht om bij te sturen in de planning en wat er qua formatie nodig is.
Ook spelen ontwikkelingen op het gebied van cyberveiligheid. Vanuit Europese richtlijnen is de afvalwatersector bestempeld als één van de kritische sectoren. Dit vraagt om maatregelen in onder andere hardware-en softwaresystemen. Zoals te denken aan werken in een eigen “Cloud” omgeving. Met het doorvoeren van verbeteringen wordt geanticipeerd in de begroting voor 2026.
De voorlopige bijdrage voor het aandeel van gemeente Leidschendam-Voorburg 33,33% is € 661.670 (Begroting 2025 aangepast € 635.000, Jaarrekening 2024 € 580.701).Gemeentelijke bijdrage
€ 661.670
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.: Er zijn geen wijzigingen in het afspiegelingskader verbonden partijen. De ontwikkelingen versterken het nut van de GR.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
N.v.t.
Eigen vermogen 31-12-2024
N.v.t.
Vreemd vermogen 1-1-2024
N.v.t.
Vreemd vermogen 31-12-2024
N.v.t.
Resultaat over 2024
N.v.t.
Risico's
De centrumregeling maakt deel uit van de ambtelijke organisatie van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. De financiële risico's zijn gelijk aan de uitvoering door de ambtelijke organisatie van Leidschendam-Voorburg.
- Gemeenschappelijke regelingen
Rekenkamer WVOLV
Naam
Rekenkamer WVOLV
Doelstelling
Sinds 2005 is het voor elke gemeente verplicht een rekenkamer te hebben ingericht, alleen of gezamenlijk met andere gemeenten. De Rekenkamer is een onafhankelijk orgaan die de gemeenteraden ondersteunt bij hun kaderstellende en controlerende taken. Zij onderzoekt in hoeverre de gemeenten doelmatig, doeltreffend en rechtmatig hebben gehandeld. Onder meer door te bekijken of bepaalde gemeentelijke doelen worden bereikt en tegen welke kosten.De Rekenkamer heeft tot doel: de kaderstellende en controlerende taken van de gemeenteraden versterken; zichtbaar maken aan burgers, ondernemers en organisaties hoe de doelen van de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg bereikt worden.
Bestuurlijk belang
De gemeente is niet bestuurlijk vertegenwoordigd in de rekenkamer. Wel is de raad betrokken omdat de raad twee leden kan aanwijzen voor de Klankbordgroep van de rekenkamer. De Klankbordgroep heeft een adviserende stem.
Belang in verbonden partij
€ 100.000 (bij benadering)
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Oegstgeest, Voorschoten, Wassenaar
Vestigingsplaats
Voorschoten
Ontwikkelingen
De gemeenteraden hebben per 1 september 2025 een nieuwe voorzitter benoemd. In 2026 zal de rekenkamer in ieder geval voor het inwerkprogramma van de raad een workshop organiseren voor de financiële indicatoren. Daarnaast zal de rekenkamer naar verwachting twee grotere onderzoeken uitvoeren en mogelijk een kleiner onderzoek. De rekenkamer voert jaarlijks twee keer overleg met de gemeenteraad waarbij ook de onderzoeksonderwerpen aan bod komen.
Gemeentelijke bijdrage
96.338
Spiegeling afwegingskader
Uit de evaluatie van 2024 blijkt dat de gemeenteraden tevreden zijn over het functioneren van de Rekenkamer, de rapporten die worden aangeleverd en de samenwerking met Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest. In 2028 volgt een nieuwe evaluatie.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
134.917
Eigen vermogen 31-12-2024
149.247
Vreemd vermogen 1-1-2024
N.v.t.
Vreemd vermogen 31-12-2024
N.v.t.
Resultaat over 2024
14.330
Risico's
De financiële risico's van de rekenkamer zijn beperkt. De rekenkamer ontvangt per inwoner een vast bedrag dat de gemeente jaarlijks indexeert met de Consumenten Prijsindex (CPI) van het CBS. Van het beschikbare budget kan de rekenkamer onderzoeken (laten) uitvoeren. De gemeente Voorschoten voert de administratie.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
De bouw van de Leytsche Hof is in volle gang en wordt naar verwachting in 2025 afgerond. De herinrichting 3e fase Schoorlaan volgt in aansluiting op de oplevering van de Leytsche hof. De verwachting is dat in 2025 de laatste bouwkavel (Rijnlandstraat-noord) kan worden uitgegeven. Het voornemen is de grondexploitatie na de uitgifte van de laatste kavel af te sluiten en de Vof te liquideren.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
0
Eigen vermogen 31-12-2024
0
Vreemd vermogen 1-1-2024
0
Vreemd vermogen 31-12-2024
0
Resultaat over 2024
0
Risico's
Op basis van de afspraken zijn er weinig tot geen risico’s in deze grondexploitatie. Het risico van (de hoogte van) de rente is niet voor de VOF, aangezien deze verplichting is overgenomen door SdJ/BPD. Ook de opbrengsten vormen geen risico meer voor de grondexploitatie, omdat de hoogte hiervan en de planning vastgelegd zijn. Dan resteert alleen het risico op de hoogte van de (restant) civieltechnische kosten die nog gemaakt moeten worden, Dan resteert alleen het risico op de hoogte van de (restant) civieltechnische kosten die nog gemaakt moeten worden, waarvan alleen de 3e fase van de Schoorlaan nog aanbesteed moet worden.
- Vennootschappen en coöperaties
Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
5,69%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas.
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De huidige bronnen van Dunea, de Lek en de Maas staan onder druk. Dat komt door een combinatie van klimaatverandering en bevolkingsgroei. Dunea streeft naar een duurzame drinkwatervoorziening in 2040. Om naar deze visie toe te groeien en de drinkwatervoorziening in het leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst, gaat Dunea op korte termijn het huidige systeem optimaliseren om op korte termijn aan de stijgende vraag te voldoen. Daarnaast intensiveert Dunea de samenwerking met partners voor schone bronnen en robuuste watersystemen en zet Dunea in op beïnvloeding van de vraag en voorkomen van verspilling. Op lange termijn (na 2030) moet er een duurzaam systeem komen dat blijvend veerkracht en leveringszekerheid biedt (invulling van de multi-bronnenstrategie). Dat is een drinkwatervoorziening die beschikt over meerdere, onderling onafhankelijke bronnen van goede kwaliteit. Dunea is zich bewust van de versnelde bevolkingsgroei, PFAS problematiek en de daarmee gaande investeringen. Dit wordt op dit moment in kaart gebracht.
Voor het financieren van met name de investeringen die worden beschreven in de 3 scenario’s van de multi-bronnen strategie is een hoge investering benodigd. Er wordt steeds voldaan aan de minimale solvabiliteitseis van de banken van 30%.
Daarnaast kan Dunea met aquathermie uit drinkwater een rol te pakken in de energietransitie. Daarvoor heeft Dunea een dochtervennootschap opgericht zodat Dunea in een later stadium kan beschikken over een vergunde warmtedochter die een rol kan spelen bij projecten op het gebied van aquathermie binnen het leveringsgebied van Dunea. De Drinkwaterwet stelt eisen aan de activiteiten van drinkwaterbedrijven, onder meer gericht op financiën en transparantie. Om de niet drinkwateractiviteiten, zowel vanuit het oogpunt van aansprakelijkheid als vanuit transparantie, gescheiden te houden van de (wettelijke) drinkwateractiviteiten is het gebruikelijk om voor dergelijke activiteiten een aparte dochteronderneming in te richten.Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2027
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 251.601.000
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 258.451.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 365.246.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 381.830.000
Resultaat over 2024
€ 6.850.000
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van afgerond 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De solvabiliteit op dit moment ruim voldoende, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering, extra investeringen en extra zuivering in verband met bijvoorbeeld PFAS toenemen.
- Vennootschappen en coöperaties
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering van de Wsw ondergebracht bij de Werkbedrijf de Binnenbaan. Daarnaast voert het Werkbedrijf de Binnenbaan re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt door middel van een afgevaardigde wethouder vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%) en Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Voor 2026 gaat het vooral om de samenwerking te verbeteren en de positie van ons werkbedrijf 'de Binnenbaan' te versterken.
De Dienstverleningsovereenkomst wordt verlengd, voor SW en Nieuw Beschut gaat een termijn van 5 jaar afgesproken worden en voor de reintegratie een termijn van 2 jaar.Gemeentelijke bijdrage
3.800.000
Spiegeling afwegingskader
Per 1 januari 2021 is het nieuwe Werkbedrijf gestart. Gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een inkooprelatie met dit werkbedrijf. De huidige afspraken zijn vastgelegd in verschillende dienstverleningsovereenkomsten. Deze kennen een looptijd van 5 jaar. Vanaf 1 januari 2026 gaat het nieuwe termijn van de DVO van start.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 1.176.000 (31/12/2023)
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 1.874.000 (31/12/2024)
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 907.000 (31/12/2023)
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 546.000 (31/12/2024)
Resultaat over 2024
€ 698.000 (31/12/2024)
Risico's
De gemeente loopt geen financieel risico op het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. Het risico op een negatief exploitatieresultaat ligt in het geheel bij de grootaandeelhouder gemeente Zoetermeer.
- Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
Doelstelling
BNG Bank N.V. (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies en waterschappen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aan de kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA), zodat er financiering kan worden
aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden, is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van
de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille). De BNG richt zich in haar activiteiten steeds meer op duurzaamheid en moet daar aan de toezichthouder ook over rapporten. Dit kan effect hebben op de klanten van de BNG.Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2027
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 4.600.000.000
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 4.700.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 107.459.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 110.819.000.000
Resultaat over 2024
€ 254.000.000
Risico's
Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. De risico's zijn voor de aandeelhouder beperkt. Voor de bank zelf zijn de volgende risico's te noemen: Komst van nieuwe spelers in financiële omgeving, Kosten als gevolg van wet- en regelgeving die de bank of klanten raakt, Overheidsvisie op nutsbanken en Desintermediatie. De bank speelt hier actief op in.
- Vennootschappen en coöperaties
Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Stedin speelt een belangrijke rol in de energietransitie voor wat betreft de infrastructuur die nodig is om te schakelen van gas naar elektriciteit. Daarnaast is er veel extra capaciteit nodig om het opladen van elektrische voertuigen mogelijk te maken en het terugleveren van stroom uit zonnepanelen te verwerken. Dit vergt zeer grote investeringen waarvoor Stedin. Stedin heeft samen met de aandeelhouders, met het traject 'lange termijn financiering 3', onderzocht op welke wijze deze kapitaalinjectie vorm kon krijgen. Dit is het vervolg op het succesvol afgesloten traject lange termijn financiering 2. Ook nieuwe partijen en gemeenteraden van de deelnemende gemeenten zijn betrokken bij het traject. Het resultaat is dat het Rijk deelnemer is geworden in Stedin en een kapitaalinjectie heeft gedaan van € 500 miljoen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2027
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 2.589.000.000
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 3.221.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 4.916.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 5.063.000.000
Resultaat over 2024
€ 170.000.000
Risico's
Stedin staat de komende jaren voor grote investeringen in het netwerk om de energietransitie mogelijk te maken. Het netwerk staat onder druk. Dit kan tot afschakelen leiden. Het risico is dat inversteren niet op korte termijn tot resultaten leidt en de doelen van energietransitie niet tijdig worden behaald.